CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 05 mei 2024 05:37

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: overnachten motorhome
BerichtGeplaatst: 01 maart 2005 18:02 
Ik heb net volgende mail verstuurd naar de redactie van de "Kampeertoerist" Benieuwd naar het antwoord. Jullie ook?
Graag commentaar, ook vooraf. Toon.

Geachte Redactieleden

Ik denk wel dat u de verzuchtingen leest op het forum van de website van de Vlaamse Motorhomeadepten http://www.campersite.be .
Bij Staanplaatsen/België/Kampeerplaatsen Nieuwpoort kan u de reacties lezen op mijn bemiddeling bij het stadsbestuur van Nieuwpoort.
Om u maar te bewijzen hoezeer ik met deze materie begaan ben.
Mijn probleem is echter niet het parkeren of kamperen maar het overnachten. Reeds 10 jaar lang maken wij elk jaar een grote rondreis in een Europees land. Vorig jaar was dat Scandinavië ( 8 weken ) Wij wisten vooraf dat overnachten daar toegelaten is op het openbaar domein en we hebben ook geen enkel probleem ondervonden. We zochten zelden een camping op. Het is trouwens heel vervelend om met een camper te reizen als u elke dag tijdig een camping moet opzoeken - vooraf reserveren! - en uw traject aanpassen aan bestaande campings. Dat is compleet tegenstrijdig met de ingesteldheid van de "zwerver".
Voor dit jaar plannen we Slovenië en Kroatië. Men waarschuwt ons dat overnachten langs de openbare weg streng verboden is en politioneel bestraft.
We gingen ons licht opsteken; leest u aub eerst de wederzijdse e-mailberichten daaromtrent, straks komt mijn verzoek.

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: CROATIAN TOURISM OFFICE [mailto:croatia.brussels@biz.tiscali.be]
Verzonden: dinsdag 11 januari 2005 10:33
Aan: toon@hillewaere.be
Onderwerp: parkeren

Beste Mr. Hillewaere,
Onze directeur, Dhr. Srsen, deelt mij mee dat het uiteraard toegestaan is om tijdens de dag met een camper op een parkeerplaats te staan. Men mag er alleen niet de nacht doorbrengen.
Vriendelijke groet,
Kroatisch Vekeersbureau

-----Original Message-----
From: Toon Hillewaere [mailto:toon.hillewaere@scarlet.be]
Sent: dimanche 16 janvier 2005 16:39
To: croatia.brussels@biz.tiscali.be
Subject: RE: parkeren

Sorry, maar dat noem ik geen afdoend antwoord op mijn vraag. Wat moet ik doen als de avond valt en ik vind of er is geen camping in de buurt? Of de camping afficheert "complet" of ik voel me niet al te best en zou liever niet verder door rijden, of ik heb autopech? Is er een strict verbod om in alle omstandigheden en overal te overnachten op het openbaar domein?
Als dat het geval is, denk ik er niet aan om Slovenië of Kroatië ooit te bezoeken. Anderzijds kan ik me niet voorstellen dat jullie Motorhome-toeristen beschouwen als zigeuners of paria's of tweederangsburgers die je maar liever zo ver mogelijk uit de buurt houdt.
Graag een eerlijk antwoord.

ma 17/01/2005 10:26

Beste Mr. Hillewaere,
Men laat mij weten dat het niet strikt verboden is van met een motorhome de nacht door te brengen op een parking. Het wordt echter geprefereerd dat men de nacht doorbrengt op een camping, waarvoor men uiteraard op voorhand kan reserveren.
Vriendelijke groet,
Kroatisch Verkeersbureau

Begrijpt u nu mijn vertwijfeling? Daarom deze vraag: kunnen jullie als experten ter zake zorgen voor uitsluitsel in deze (blijkbaar delicate!) materie.

Uiteraard kan elke gemeente een eigen reglement betreffende parkeren en kamperen uitvaardigen. Dat is aan onze kust in ieder geval ook nodig. Maar is het overnachten (zonder iemand te storen) in de MH bij wet verboden? En zou u dat kunnen opzoeken voor de Europese landen? Blijkbaar is Nederland repressief en Frankrijk permissief. Maar bij mij gaat het niet om "gedogen" of "geluk" hebben, maar om rechten en plichten. Het zou in ieder geval een geruststelling zijn voor al de zwerfwagens die rondtoeren en uit schrik voor represailles een camping opzoeken die ze niet nodig hebben en waar ze eigenlijk ook niet graag staan.

Kamperen en zwerven zijn twee totaal verschillende manieren van vakantie doorbrengen. Mogen de MH-gebruikers aub voor hun rechten opkomen. Met de moderne technieken van beveiliging heb ik veel minder kans op inbraak of agressie als in mijn slaapkamer thuis. Dat kan dus zeker niet meer meetellen, tenzij als drogreden. Ik heb sterk de indruk dat de meeste landen, en zeker de gemeenten, dit verbod tot overnachten alleen maar handhaven om hun eigen campings niet te benadelen en.... om geen zigeunernesten te kweken! Maar mag ik dan even steigeren als ik daarmee word gelijkgeschakeld?

met vriendelijke groet

Toon Hillewaere


Omhoog
  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 7 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling