CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 28 maart 2024 10:54

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Veerboten: wat is "Camping on board" ?
BerichtGeplaatst: 29 dec 2014 22:35 
Offline
+30000 Postings
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 dec 2004 15:05
Berichten: 39486
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Gegroet,



Ik verneem al eens vragen over de juiste toedracht van “camping aan boord” ofte “camping on board”. Hierbij wat uitleg.

Camping aan boord is een typisch gegeven op de Middellandse Zee. Er was een tijd dat je daarmee naar zowat alle bestemmingen kon geraken, en er was een tijd dat dit bijna overal werd afgeschaft (“verzekeringen” was toen de uitleg). Tegenwoordig is het veelvuldig terug te vinden op de langere verbindingen naar Griekenland vanuit Italië (dus Ancona en noordelijker). Ik meen te weten dat dit ook mogelijk zou zijn op verbindingen met Corsica, Sardinië, Sicilië, … maar daar weet ik niet zoveel van af. Wie van jullie wél…?


Simpel uitgelegd komt het hier op neer:

    • Je betaalt voor je kampeervoertuig of -sleep (dus auto met caravan of voertuig ingeschreveen als kampeervoertuig, dus in principe niet geldig voor inschrijvingen onder lichte vracht of onder minibus… - maar voor dit laatste aspekt is er wel interpretatie mogelijk 8) ) volgens het tarief, dus naargelang afmetingen, eventuele kortingen, enz.

    • Je betaalt het laagst mogelijke tarief voor de personen (vaak “dekpassagier” :-D genoemd), dus ook hier kortingen mogelijk.

    • Je krijgt met je voertuig of je span een plaats op het "camper deck" (soms “open dek” genoemd) toegewezen, en de mogelijkheid om aan 230V te geraken. Het aantal (werkende) aansluitmogelijkheden is niet steeds voldoende, dus hier geldt vaak de wet van de rapste (of van de beste overeenkomst met je buur). Je kan ook gebruikmaken van douches en toilet op dat open deck, en bijna steeds kan je water nemen (iets wat ikzelf nooit ofte nimmer daar zou doen!). Met een magneetkaart-pasje kan je niet alleen via een beveiligde deur op de rest van de boot geraken (zonnedek, eet- en drinkgelegenheden, salon, …) maar dus ook op het dek voorbehouden voor camping aan boord (en als je dat echt wil ook heel vaak op andere auto- en vrachtwagendekken).

    • Vuur maken in je kampeerverblijf, dus ook koken, is om voor de hand liggende veiligheidsredenen ten strengste verboden. Maar ik heb spijtig genoeg nog nooit geweten dat dit werd gekontroleerd. En dat is meteen het enige negatieve aan die ganse aanpak. De recente dramatische brand aan boord van de Norman Atlantic (http://nl.wikipedia.org/wiki/Norman_Atl ... chip,_2009) ) is zeker geen gevolg van een camping-on-board aktiviteit, want niet mogelijk in december – maar toont wel aan wat de gevolgen kunnen zijn bij iets wat als een klein brandje kan beginnen. Kijk in dat verband maar eens naar foto’s van camping-aan-boord, en merk hoe dicht al die voertuigen tegen mekaar aangeschurkt staan – met zo goed als allemaal een flinke voorraad gas aan boord.

    • Het kunnen slapen in eigen bed, eten en drinken uit eigen frigo met eigen bestek, gebruik van eigen sanitair, alle dingen als kledij en reisvoorbereidingen en dergelijke steeds bij de hand: allemaal pluspunten. En het klaustrofobie-gevoelen is vele malen kleiner dan een verblijf in een (zelfs buiten-)kajuit.

    • Soms is die aangewezen plaats buiten (vaak bovenaan op het achterplecht), meestal op een tussendek met zijwanden met zeer grote openingen (en beschermende balustrades). Naargelang het vaartuig kan dit zeer verschillend uitdraaien, van een klein plaatske in een donker hoekje tot waar er tussen jou en de open zijwand nog meerdere rijen voertuigen tussenstaan, van een plaats vlakbij een lage open zijwand (bij ruwe zee kan je dan zo goed als niet droog buitenkomen en zit je voertuig bij aankomst dan helemaal onder het zout :cry: ) tot een heel ruime plaats waar je je in badkostuum op je stoeltjes kan neervleien en volop een donker kleurtje kan aankweken onder de warme zonnestralen (en soms ook onder de roetneerslag uit de scheepsschouw, dus nóg warmer en nóg donkerder resultaat… :mrgreen: ) kan laten inwerken. Soms kan dat ook ergens zijn waar de plaatsen voor camping aan boord eindigen en die voor de vrachtwagens beginnen (in ’t beste geval krijg je dan geen luidruchtige koeloplegger naast je), ofwel waar het heel rustig is ofwel naast een plaats waar de airco van het ganse schip zijn warmte en geuren en lawaai uitspuwt :evil: . En misschien is er ook nog de geweldige meevaller van het baasje dat zijn hond natuurlijk niet zijn eigen voertuig gaat laten besprenkelen, maar dat die daarvoor juist jóuw achterwiel uitkiest :shock: – en je weet zeker dus wel waar alle volgende honden dan door hun neus heengeleid worden als die passeren… en hun “pralines” leggen ze dan ook vaak enkele meter verder (ook dat werkt aanstekelijk!)… – heerlijk als één en ander al wat werd uiteengesmeerd door passanten, zeker als het dan echt warm wordt op zo’n “verzamelplek” :smt021 ! En lach nu niet, dat zijn allemaal omstandigheden die we zelf al eens mochten meemaken…


“Camping on board” wordt enkel toegepast op sommige verbindingen van sommige maatschappijen, met sommige boten en enkel gedurende sommige perioden, en dan nog maar voor een beperkt aantal plaatsen op die boot. Deze gegevens veranderen heel vaak en soms heel snel. Indien die veranderingen worden aangebracht nà het kopen van het “camping on board”-ticket (bij de terugvaart vorig jaar werden wij en de andere lotgenoten slechts bij de inschepingsbevestiging, dus enkele uren vóór het vertrek, van de onbeschikbarheid van camping aan boord op de hoogte gebracht!) zoekt men een alternatief (bvb. kajuit en gratis ontbijt – hier moet je natuurlijk niet te rap kontent zijn, maar onderhandelen wat haalbaar lijkt, bvb. geen binnen- maar buitenkajuit, geen gemeenschappelijke maar privékajuit, ook avondmaal, ook flessen drinkwater, …).


Op sommige verbindingen en/of gedurende sommige periodes wordt in de regel geen camping aan boord aangeboden. Maar om konkurrentiële redenen heeft men dan soms wel alternatieven met klinkende namen als “camping all inclusive”, “camper special”, “camper service”, … . De namen lijken wel allemaal op “camping on board”, maar het gaat niet om hetzelfde. Vaak komt het neer op ook een attraktieve prijs, met daarbij een 230V-aansluiting voor je voertuig en verblijf in een privé binnenkajuit, al dan niet met nog wat ekstraatjes als ontbijt en zo. Als dit op voorhand zo wordt aangekondigd, en je kocht dat ook, dan is er uiteraard géén onderhandelingsmarge.


Tenslotte: denk niet te rap dat de voorwaarden altijd en overal vergelijkbaar zijn. Wat het ene jaar bij maatschappij X geldt en niet bij Y, kan het volgend jaar net andersom zijn! Een nog ingrijpender voorbeeld: eenzelfde “camping on board”-ticket voor eenzelfde overvaart op hetzelfde ogenblik met hetzelfde vaartuig kan verschillende voorwaarden bevatten, naargelang het is uitgegeven door één van de aparte rederijen die samen een pool vormen voor die overvaart :!: Op voorhand uitpluizen van punten en komma’s van het aanbod kan erg lonend zijn. Enkele voorbeelden: korting op de passagiersprijs voor een bepaalde leeftijd (soms vanaf 60 jaar, soms vanaf 65, …), aanzienlijke korting op de voertuigprijs indien je een lidkaart van een bepaalde vereniging kan voorleggen (soms Pasar, soms VKT, soms Touring, soms nog andere) die groter is dan het lidgeld van die vereniging, in ’t geval van Griekenland merkelijke korting op sommige binnenlandse veerverbindingen (soms ook als je deze, in tegenstelling tot wat officieel wordt aangekondigd, niét op voorhand hebt geboekt – maar je moet dan wel zelf ter plaatse bij het juiste travel agency op het juiste moment de juiste vraag stellen aan de juiste persoon… ook dàt is allemaal Griekenland, hé! :) ), …


Hierbij enkele voorbeelden van plaatsen:

    Afbeelding

    Overzicht op achterplecht Superfast XII (september 2014). Van hieruit gezien een prachtplaats. Vanop ons “terras” (zithoek en geopende achterdeuren) een mooie zwarte wand met die opgehaalde oprijbruggen. Je merkt ook dat één van de achterdeuren helemaal (270° geopend is, de andere slechts op 90°… want de achterkant van die langwerpige witte ruimte, op de foto rechts naast Kwibus, is de airco-uitgang van het schip…


    Afbeelding

    Nogmaals achteraan buiten op het open gedeelte van de Superfast XII (augustus 2013), met een zee van plaats naast ons… langs de verkeerde kant. Omdat er plaats genoeg was manoeuvreerde ik Kwibus tot aan de rand van de gemarkeerde strook. Deze zijn op de modernere schepen meestal een pak breder dan op de oudere.



    Afbeelding

    Twee rijen naast ons Transitje bevindt zich de scheepswand met heel grote openingen (http://up.picr.de/9079155xse.jpg - Ikarus Palace, 2008) , maar waar wij stonden kan geen zonlicht bij (de grote witte overstraling links is het volledig overbelichte zicht naar buiten). Ook al merk je dat niet zo op deze foto, maar de stroken zijn hier duidelijk smaller (kijk maar eens naar die opleggers daarachter). Vóór ons plaatske de afdeling camping aan boord, er achter het begin van de opleggers. Het goede nieuws: deze keer geen koelwagens, dus rustig. Het slechte nieuws: rustig en weinig volk daar, dus de ideale plaats voor tientallen hondenwandelaars…


Hopelijk hebben sommigen hier wat aan. En kunnen anderen nog wat gegevens ter zake toevoegen.

_________________
Vriendelijke zwerfautogroeten,

Clement

Afbeelding
.
KWIBUS = Kompakt Wendbaar Incognito Busje voor Uitstapjes en Supervakanties


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 51 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling