Beste,
Hier wil ik eens dieper ingaan op de huidige wetgeving betreffende het B rijbewijs, het maximale 3.5 ton HTG en
veiligheid.
Dat de beperking van 3.5 ton maximaal met een B rijbewijs al lang achterhaald is weet iedereen, uitgezonderd de wetgever.
Eigenlijk zou hier een verandering in moeten komen. De huidige voertuigen zijn enorm geëvolueerd op technisch vlak de laatste 50 jaar, de wetgeving daarentegen is ter plaatse blijven trappelen.
Maar om te vermijden dat er nog grotere voertuigen, dit betreft dan alle voertuigen op B rijbewijs, op de baan komen moeten er nog bijkomende restricties gesteld worden om het verantwoord en veilig besturen van een B voertuig toe te laten zonder de bijkomende nodige opleidingen voor een C1 - C voertuigen.
Dit moet de constructeurs van deze voertuigen toelaten om binnen deze categorie
een veiliger en stabieler voertuig te bouwen.
Nu gaan de constructeurs, zeker wat B-campers betreft, het maximale uit de afmetingen halen omdat de klant steeds groter en meer wilt, daarom gaan ze besparen op het gewicht van het basisvoertuig en de gebruikte materialen wat resulteert in een voertuig dat bij het minste ongeval uit elkaar spat als een koekendoos. Om te besparen op het totale gewicht gaan ze ook basisvoertuigen gebruiken met een korte wielbasis, dit resulteert dan bij een lang voertuig in een zeer grote overhang achteraan. Dit komt de gewichtsverdeling op de beide assen niet ten goede met als gevolg een te zwaar belaste achteras en een onstabiel voertuig op de baan.
Om een veiliger voertuig te kunnen ontwerpen binnen het B rijbewijs moet eigenlijk het HTG van 3.5 ton opgetrokken worden naar.... ik zou zeggen 4 ton,
maar om te vermijden dat die meerwaarde niet gebruikt wordt ten behoeve van veiligheid maar dan wel om een groter voertuig te bouwen moeten er beperkingen komen in afmetingen. Ik laat me even gaan. Maximale lengte 7 meter, max breedte 2.2 meter, max hoogte 2.8 meter en zeker even belangrijk, een maximale overhang van 1.25 meter zowel voor als achter.
Al wie buiten deze afmetingen wilt gaan moet naar een C1 of C voertuig gaan.
Met grotere voertuigen rijden vraagt om een opleiding en aangepast rijbewijs. Nu legt men een rijbewijs af met een kleine auto, bijvoorbeeld een Yaris om dit over te nemen uit een eerder topic en een poosje later gaat men met een mastodont camper op de baan die nog net binnen de 3.5 ton past. Dit lijkt me eerder onverantwoord. Om mijn C E rijbewijs te verkrijgen moest ik verschillende opleidingen volgen en een rijexamen afleggen, niet voor de schone schijn of geldklopperij, wel omdat het met deze voertuigen noodzakelijk is.
Wie kan zich vinden in dit voorstel? Hopelijk leest de wetgever mee.
Joske