Hoi allemaal,
Even voorstellen (eerste post op het forum): na vele jaren van campervans huren in verschillende landen, hebben we beslist om er nu zelf eentje te kopen. In onze zoektocht naar een geschikt exemplaar kwam ik in Duitsland terecht. Gezien onze nood voor een compacte wagen met 5 gordels, kwamen we uit bij een California Beach met 5 zitplaatsen, bouwjaar 2020, die ik wil aankopen als occasie.
Probleem is echter dat de wagen in Duitsland als
personenwagen stond in geschreven. Ik kan deze in Duitsland laten uitrusten met een minikeuken, en de ombouwer in Duitsland voorziet ook een nieuw COC met aanpassing naar "kampeerauto" (voertuigtype M1 - SA). Dit ombouwproces moet gebeuren terwijl de wagen op export-platen staat, want de huidige eigenaar heeft de wagen al 'afgemeld'. Ik wil de wagen in België namelijk onmiddellijk als
kampeerauto inschrijven.
Nu raak ik echter niet meer wijs uit het invoeren naar België. Op zich is dat proces duidelijk, behalve voor volgende opmerking op
https://www.vlaanderen.be/uw-voertuig-i ... aar-belgie:
"Europese typegoedkeuring en ingeschreven, maar daarna verbouwd?
Dan vraagt u in België een individueel goedkeuringscertificaat aan."
Ik krijg een nieuw COC met type 'M1 - SA' van de ombouwer in Duitsland, dus vraag me of of ik in dit geval nog steeds een individueel goedkeuringscertificaat moet aanvragen in België? Dit lijkt een erg langdurig en moeilijk proces te zijn. Heeft iemand ervaring of advies met een gelijkaardige situatie?
ik heb al heel wat doorgenomen op het forum, maar ben een gelijkaardige vraag niet tegengekomen (nl occasie-personenwagen in land van herkomst laten ombouwen met nieuw COC en dan invoeren naar België). Reden waarom ik het in Duitsland wil doen is de grotere keuze aan mogelijke inbouwmodules.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
gr
Kemper-van