CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 26 jun 2025 17:21

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Forumregels

Klik hier om de forumregels te lezen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Garantieprobleem Mercedes
BerichtGeplaatst: 03 apr 2025 16:06 
+1000 Postings
+1000 Postings

Wat is jullie mening over het volgende:
Sprinter aangekocht als Tourer (personenvervoer) en voor inschrijving laten ombouwen en homologeren naar lichte vracht.
Geleverd oktober 2023, ingeschreven februari 2024, nog in garantie.
De ombouwer haalt de stalen sjorbeugels er uit (3 aan elke kant van de laadvloer) en legt er een nieuwe vloer bovenop met een "struikelplankje" van 200 mm hoog achter de voorzetels.
Dus bouten eruit, iets langere bouten er weer in.
Ik begin vervolgens aan de inbouw voor de camper en gebruik diezelfde punten om de boel vast te zetten.
Dus opnieuw bouten er uit en nog iets langere er in om de constructie vast te zetten.

Bij 5 bouten geen probleem, bij de 6de komt de bus met schroefdraad die onder de bodem in het chassis verwerkt zit, gewoon los na een paar draaien. de bout zit er nu in en draait zot met die bus onder de vloerplaat er aan.

Die sjorpunten worden verondersteld een ton te kunnen tegenhouden en komen dan los door er met een gewone inbussleutel een m8 bout in te draaien.

Naar de dealer dus, ervan uitgaande dat dit onder garantie valt.

Niet dus, "dit wordt gegarandeerd geweigerd" want er is een ombouw gebeurd...
2de fase, dus probeer het te verhalen op de ombouwer.

Wat moet ik hem zeggen, dat hij zijn vijzen te hard heeft aangedraaid?
Echt heel vast zaten die niet, dus daar kan het niet aan liggen.

Bovendien is dit iets wat heel moeilijk te herstellen is.
Die schroefbus zit normaal geperst en/of gelast tussen 2 panelen van het chassis. Onder de bodem.
En zit dan nog eens in een holle ruimte waar je niet aan kan.
Als je dat gaat slijpen en lassen, dan riskeer ik uiteindelijk meer potentiële roestproblemen achteraf.
Los van het feit dat dit (mij) dus een pak geld zou kosten.

Niet dat het een groot probleem vormt, zelfs met 4 van die bouten zit de boel vast genoeg.
Bovendien is het vermoedelijk min of meer op te lossen door de bus met een of ander hars terug van te zetten. (soort chemisch anker)
Maar het valt me wel tegen dat dit gelijk afgewimpeld wordt.
Dit is echt niet te wijten aan het feit dat de ombouwer of ikzelf zo een m8 bout, met afgeronde inbus kop te hard zouden aangedraaid hebben.

Ik volg hun redenering wel natuurlijk, ze hebben geen enkele controle op wat er achteraf mee gebeurd is, maar toch...

Stemt in elk geval tot nadenken, want dit soort zaken ga je dus voorhebben met elke camper, fabrieksbouw of eigen ombouw.

Iedereen trekt zijn paraplu open, vooral als het zo van die zaken betreft die ingewikkeld en dus duur zijn om te herstellen.

Profiel  

WAARSCHUWING

Deze thread heeft 3 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.

Registratie is eenvoudig en automatisch
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]