Recentelijks reed ik vanaf de Franse A75 (Millau en zo, weet ge wel) via Beziers, Narbonne, Perpignan richting Andorra. Bij het binnenkomen van Perpignan staan er netjes pijlen richting Andorra, maar bijna aan Andorra heb ik me laten beetnemen. De Fransen zetten hun wegwijzers listigjes op de manier die voor hen het meeste opbrengt... Bij Bourg-Madame, bijna aan de grens, sturen de pijlen naar de N20, en nu is men bijna verplicht om twee tunnels te nemen, eerst de Tunnel du Puymorens in Frankrijk, en dan de Túnel d'Envalira in Andorra. Telkens een kleine 15 euro voor een klasse 2. Tenzij men wil genieten van het rijden en de uitzichten hoog in de bergen (het gaat tot boven de 2000 meter!) kan men nmbm beter vanuit Bourg-Madame westelijk aanhouden, tot La Seu d'Urgell, en dan noordwaarts het dwergstaatje binnenkomen. Dat is weliswaar wat omweg, en men komt nu ook niet langs het station van La Tour Carol - voor de spoorliefhebbers een bezienswaardigheid, het is een der zeldzame stations met drie verschillende spoorbreedtes.
Voor de brandstofprijzen moet men overigens niet meer naar Andorra trekken, tanken is in Spanje goedkoper tegenwoordig, en er lijkt zelfs een soort prijzenoorlog te zijn. In Andorra stond de diesel aan de meeste pompen aan 1,235 euro per liter, ik heb in Miranda de Ebro getankt aan 1,159. En daarna ging ik inkopen bij E.Leclerc juist achter de hoek, en daar stond de diesel 1,150...
_________________ Frankrijk is een stuk slechte weg tussen het genietbare Belgie en het zalige Spanje.
|