Enkele foto's van een V6 Viano
Hierin maakte ik een slaapgelegenheid met er onder een compressor-koellade, een los kookvuurtje en toiletje, een waterbidon.
Enfin, een reiswagen voor een motard, BMW op een trailer. Iets meer comfort en mogelijkheden dan alleen met de motor op stap. Dit niet voor mezelf, wel voor een toevallige kennis.
Een vriend daarvan wil met zijn Vito V6 hetzelfde doen. Maar die staat ingeschreven als lichte vracht en vaste wand, gehomologeerd voor 6 personen. Oorspronkelijk was dat een personenwagen, met 9 zitplaatsen, zonder wand. Die wand is er door een erkend bedrijf ingezet, wellicht om de gekende fiscale reden: 15o taks ipv 852 jaarlijks. Om er een gelijkaardige reiswagen van te maken zoals de Viano hierboven, moet de wand eruit. Maar bij de jaarlijkse controle er terug in en soms ook nog tussendoor omdat de eigenaar er af en toe meer persoen mee wil kunnen vervoeren.
Die wand er telkens in en uit is toch wel een gedoe en niet correct. Daarom dring ik er op aan om toch de jaarlijkse personenbustaks te betalen, dus M categorie.
De uitneembare twee rijen stoelen kunnen gemakkelijk uitgenomen worden. De slaap- en andere uitrusting zijn op een uurtje erin en eruit.
[b]Mijn vraag is: Kan deze lichte vracht terug naar zijn oorspronkelijke inschrijving gebracht worden: een personebus voor 9 personen, zonder al te veel administratieve last en zonder al te veel kosten? Hieronder de huidige staat van de Vito: