CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 26 jun 2025 15:59

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Forumregels

Klik hier om de forumregels te lezen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Motorstoring Ducato 2,3 D: wat was er aan de hand?
BerichtGeplaatst: 24 sep 2024 20:08 
+250 Postings
+250 Postings

Vorige vrijdag reed ik - enigszins teleurgesteld en stevig moe - weg uit Vigo, een stevige klim die zelfs mijn krachtige en niet al te zware Ducato slechts in de vierde van de zes versnellingen aankon, en dan nog flink hoog in de toeren. Toen ik bijna boven was gingen er twee alarmlichtjes aan: het gevreesde gele van "motorstoring", dat heel veel kan betekenen, en een hoofdletter A met een pijl, tot een cirkel getrokken, eromheen.
De motor bleef normaal werken, vermogen en verbruik zoals anders, hij ging dus niet in noodloop zoals ik vreesde, en meerdere keren heb meegemaakt met eerdere Sevel-wagens. Ik heb een paar keer geprobeerd om de motor te stoppen en terug te starten, dat werkte best maar de alarmconditie bleef dezelfde. Die avond heb ik gereden tot juist over de grens, en overnacht op de parking van het vliegveldje van Cerval. De volgende ochtend proleemloos gestart, tot mijn opluchting, maar de alarmconditie was nog steeds dezelfde. Ik heb dan iets van een 300-400 km gereden, via Porto en Coimbra naar huis, nog steeds in alarm maar zonder echte problemen. De volgende dagen een paar kleine ritjes hier in de buurt (die Ducato is de enige auto in huis) nog steeds alarm maar geen verdere problemen. Vandaag had ik een afspraak in de garage, voor oliewissel, en wonder o wonder geen alarm meer, alles werkt werkt weer zoals gebruikelijk.

De wagen is dus een Ducato, bouwjaar 2020, 180 pk, 2,3l diesel met manuele zesversnellingsbak, Euro 6.

Wat kan er aan de hand zijn geweest?
Wat betekent die A met die pijl eromheengedraaid? In het boexke vind ik er niets over... En het is er niet meer dus kan ik er geen foto van posten, ik heb er niet aan gedacht die te maken "in ille tempore".

Profiel  

WAARSCHUWING

Deze thread heeft 8 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.

Registratie is eenvoudig en automatisch
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]