CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 26 jun 2025 16:50

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: F, I, E, A, D, CH: Afwijkende verkeersregels
BerichtGeplaatst: 10 mei 2025 11:05 
Offline
+30000 Postings
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 dec 2004 15:05
Berichten: 40636
Woonplaats: Antwerpse Kempen
Gegroet,


Op https://www.demorgen.be/nieuws/vermijd- ... fc84e8e4dd vind je voor een aantal toeristisch interessante landen een overzicht van verkeersregels die anders zijn dan wat we gewoon zijn.

Voor wie geen abonnement heeft bij de Morgen, en ook de truuk met de Esc-knop niet' kent, hieronder de tekst (voor leesbare opmaak, werkende links, enz. moet je op de site zelf zijn).

Citaat:
Een autovakantie is een pak minder stresserend en duur wanneer je de nieuwste verkeersregels kent. Van milieustickers en wegenvignetten tot inhaalregels en de juiste banden: een overzicht van belangrijke nieuwigheden.

9 mei 2025, 03:01

Frankrijk:
koop een milieusticker
• Sinds 1 januari 2025 zijn alle Franse steden en agglomeraties met meer dan 150.000 inwoners verplicht een lage-emissiezone of ‘Zones à Faible Émissions’ te hebben en daar mag je enkel rijden met een Crit’Air-milieusticker. “Dat geldt ook voor elektrische wagens, iets wat mensen soms vergeten”, zegt expert Filip Verhelst van automobilistenorganisatie Touring. Hij is de auteur van een recent overzicht van afwijkende verkeersregels in Europa, ingedeeld per land.
Tot voor kort gold de regeling al in de grootste steden zoals Parijs en Lyon, maar dit jaar zijn er dertig nieuwe milieuzones bijgekomen. Het gaat onder andere om Nancy, Reims, Nîmes, Nantes, Lille en Le Havre. Nog een aandachtspunt: ook op ringwegen van grote steden, zoals de Boulevard Périphérique van Parijs, is de milieusticker verplicht. En in grote steden, zoals Lyon en Parijs, mogen voertuigen met een Crit’Air 3- sticker (diesels van voor 2011 en benzineauto’s van voor 2006) niet meer rijden binnen de milieuzone.
Op de website van de Franse overheid kun je nagaan welke sticker je nodig hebt en die vervolgens bestellen voor 4,91 euro via deze site. Bestellen kan ook hier in het Nederlands of via de automobilistenverenigingen Touring en VAB.
• In heel wat stedelijke gebieden zijn de snelheidslimieten aangescherpt. Zo is de maximumsnelheid op de Périphérique van Parijs verlaagd naar 50 kilometer per uur en in veel steden is de maximumsnelheid verlaagd naar 30 kilometer per uur.
• Motorrijders mogen in stedelijke gebieden niet meer ‘filefilteren’: tussen de rijen auto’s doorrijden om de file te ontwijken.
• Radarverklikkers of navigatietoestellen die de locatie van vaste of mobiele flitspalen doorgeven zijn verboden.
• Rijstroken op de snelwegen aangeduid met de witte ruit op een blauwe of zwarte achtergrond zijn voorbehouden voor wagens waarin minstens twee personen zitten, auto’s met het groene Crit’Air milieuvignet (klasse 0, elektrische en hybride auto’s) en voor taxi’s. Wie de voorwaarden niet respecteert, kan een boete krijgen van 90 tot 135 euro.
• Op heel wat autosnelwegen zijn de bekende tolhuisjes verdwenen, zoals in Normandië (A13/A14), de A79 tussen Montmarault en Digoin en op de A4 (afrit 36 Boulay). Die modernisatie, bekend als ‘flux libre’, maakt gebruik van kentekenplaatherkenning voor tolheffing, wat de verkeersdoorstroming bevordert. “Bij Touring krijgen we er veel vragen over”, zegt Verhelst.
Betalen is eenvoudig met een geregistreerde nummerplaat, een elektronische tolbadge (zoals de Fulli-tolbadge verkrijgbaar via Touring), online, bij betaalautomaten langs de snelweg, of in een Nirio-betaalpunt. “Het is een innovatief systeem met een veelbelovende toekomst omdat het zorgt voor minder files, meer veiligheid en een lagere CO2-uitstoot.”

Italië:
check je banden en mijd milieuzones
• Heb je geen tijd gehad om je winterbanden te laten wisselen voor zomerbanden? Dan riskeer je een fikse boete in Italië. Sinds 15 april 2025 is het verboden om met winterbanden te rijden, en vanaf 15 mei worden er boetes voor uitgeschreven. Het is niet toegelaten met winterbanden of alleseizoensbanden te rijden met een snelheidsaanduiding die lager is dan de topsnelheid van de auto. Voor zomerbanden is een lagere snelheidaanduiding sowieso niet toegestaan. Voor winter- en all-seasonbanden is dit in veel landen echter wel toegestaan.
Wie toch met winterbanden rijdt, riskeert een boete van 422 tot 1.682 euro en in sommige gevallen kan de Italiaanse politie zelfs je kentekenbewijs intrekken.
De enige uitzondering is voor auto’s met all-seasonbanden die het M+S-label (‘mud & snow’) dragen en wel een snelheidsaanduiding hebben die overeenkomt met die op het kentekenbewijs. Dat type banden mag ook in de zomer gebruikt worden.
Daarnaast waarschuwt het verkeersportaal Altarimini voor versleten banden: ook dat wordt streng gecontroleerd. Wanneer je banden onvoldoende profiel hebben of scheurtjes vertonen, kun je een extra boete krijgen van 87 tot 344 euro.
Ook in Italiaanse steden zijn er milieuzones zoals in Gent.Wouter Van Vooren
• In Italië zijn er in de steden ook milieuzones. Steden met een grotere milieuzone zijn Rome, Bologna, Bolzano, Bressanone, Firenze, Milaan, Palermo, Pisa, Venetië en Verona. Maar anders dan in de meeste Europese landen, kun je in Italië geen milieusticker kopen. “Zorg er dus voor dat je niet per ongeluk een zone inrijdt, want op overtredingen staan boetes die behoorlijk hoog kunnen oplopen”, zegt Verhelst. “Ik raad aan om bijna alle centra te mijden, want je moet al een speciale toestemming aanvragen om bijvoorbeeld naar je hotel in het stadscentrum te rijden.”
• Italië heeft, net zoals Oostenrijk, Frankrijk, Zwitserland, Portugal en Slovenië, tolwegen. Alle informatie daarover vind je op de speciale pagina van Touring: “In Italië moet je extra opletten”, weet Verhelst. “Het komt voor dat de portiekjes van de tolpoortjes opengaan, ook al heb je nog niet betaald. Dat is bedoeld om het verkeer vlotter te laten verlopen. Maar het kan erg verwarrend zijn omdat het lijkt alsof alles in orde is, terwijl je eigenlijk niet hebt betaald. Je krijgt dan pas twee jaar later een boete. Mijn advies is om de tol online te betalen wanneer je in deze situatie belandt, en om alle documentatie over je reis bij te houden.”
• Parkeerplekken hebben in Italië een kleurencode die kan afwijken van de Belgische. Witte lijnen geven aan dat je gratis mag parkeren, bij blauwe lijnen moet je betalen, gele lijnen duiden een voorbehouden parkeerplaats aan en in groene zones is parkeren op werkdagen verboden tussen 8 en 9.30 uur en 14.30 en 16 uur.

Spanje:
strengere regels en steeds meer milieuzones
• Spanje heeft de verkeersregels aangescherpt om de veiligheid te verhogen. Voortaan mogen automobilisten en motorrijders op conventionele wegen de maximumsnelheid met niet meer dan twintig kilometer per uur overschrijden wanneer ze andere voertuigen inhalen. Om een fiets of bromfiets in te halen op wegen met twee of meer rijstroken in elke richting, moet je de aangrenzende rijstrook volledig innemen. Op wegen met eenvaksbanen moet je ‘een minimale zijdelingse afstand van 1,5 meter bewaren’ wanneer je een fietser of brommer inhaalt. Voetgangers hebben voorrang op voertuigen op zebrapaden, trottoirs en in voetgangerszones.
• Het is nu ook in Spanje verboden om radarblokkeerders of snelheidscamera’s in voertuigen mee te nemen, ongeacht of ze zijn aangesloten of niet.
• In alle Spaanse steden met meer dan 50.000 inwoners zijn in theorie milieuzones voorzien, al is dat in de praktijk nog niet altijd zo. Meer info vind je hier. De zones zijn aangegeven met borden die weergeven welke sticker je nodig hebt. Spanjaarden kunnen zo’n sticker kopen, buitenlanders niet. “Informeer je goed, want het is complex”, zegt Verhelst. “Soms moet je je laten registreren, soms is een geldig buitenlands vignet voldoende. In Barcelona is er bijvoorbeeld een heel grote milieuzone en daar moet je je laten registreren. In andere steden mag je binnen met een Franse, Duitse, Oostenrijkse of Deense milieusticker. Op de site van de Dirección General de Tráfico kan je nagaan welke buitenlandse stickers met de Spaanse stickers overeenstemmen.”
• Op een fietsendrager achterop een auto, camper of caravan moet je altijd een reflecterend wit markeringsbord (50 x 50 cm) met drie rode diagonale strepen voorzien. Dit geldt zelfs voor een lege fietsendrager of een fietsendrager in ingeklapte toestand. Verhelst: “Op de website van de DGT kan je een handig informatief filmpje hierover terugvinden.”

Oostenrijk:
zwaardere straffen voor overtredingen
• Oostenrijk heeft vorig jaar de straffen voor snelheidsovertredingen aangepast. Boetes bij een eerste overtreding zijn opgetrokken tot tussen de 500 en 7.500 euro. Wie dat niet kan betalen, riskeert een gevangenisstraf tussen 75 uur en 6 weken en een tijdelijke inbeslagname van het voertuig. Overtredingen hoger dan 90 kilometer per uur buiten de bebouwde kom, kunnen direct leiden tot een permanente inbeslagname.
AFP
• Een milieuvignet voor personenvoertuigen is er niet in Oostenrijk, maar als je op de snelwegen en de zogeheten Schnellstrassen wil rijden, dan is een digitaal wegenvignet wél verplicht. Je kan het kopen op deze site. Er zijn ook enkele aparte toltrajecten én enkele tolvrije wegen. De VAB biedt hier een overzicht: . Touring biedt een gedetailleerd overzicht voor Oostenrijk.

Duitsland:
scoor een groene milieusticker en houd afstand
• Ook veel Duitse steden hebben nu milieuzones waar je enkel kan rijden met een groene milieusticker of Umweltplakke. De zones vind je hier. Zo’n Duits milieuvignet kun je bestellen bij VAB of Touring.
• Nog een aandachtspunt op Duitse wegen dat volgens Touring-expert Verhelst vaak over het hoofd wordt gezien: afstand houden. De algemene regel is dat de afstand minimaal de helft van je snelheid in meters moet zijn, dus bijvoorbeeld 45 meter afstand houden bij 90 kilometer per uur. “Je wordt beboet als je te weinig afstand houdt”, zegt Verhelst. “Dat is toch een verschil met de Belgische bestuurders die graag de zogezegde gaatjes vullen.”

Zwitserland:
strenge handhaving
• Over Zwitserland zijn er vaak vragen omdat velen het land doorkruisen op weg naar Italië en het geen deel uitmaakt van de Europese Unie. Er zijn geen nieuwe regels gesignaleerd, maar het kan nuttig zijn om een paar zaken op te frissen want de handhaving is streng en de boetes kunnen hoog zijn. Zware overtredingen kunnen leiden tot schorsing van het rijbewijs, ook voor toeristen.
• Je koplampen moeten altijd aanstaan, ook overdag.
Tim Dirven
• In de bergen moeten dalende voertuigen hun snelheid beperken en achteruitrijden wanneer twee voertuigen elkaar niet kunnen passeren, tenzij het stijgende voertuig dichter bij een uitwijkpunt staat. Op sommige bergwegen is het verkeer tijdens bepaalde uren uitsluitend toegelaten in één richting. Die tijdstippen staan aangegeven aan beide uiteinden van de weg.
• Je betaalt tol. Een jaarvignet van 40 Zwitserse frank (ongeveer 42 euro) is verplicht op alle autosnelwegen. Het vignet is online verkrijgbaar en bij de automobilistenverenigingen.
• Het is strikt verboden een gps-systeem te gebruiken of zelfs maar bij zich te hebben dat informatie bevat over de locaties van snelheidscontroles of rood-lichtcamera’s.
Help ons door uw ervaring te delen: Feedback geven

_________________
Vriendelijke zwerfautogroeten,

Clement

Afbeelding
.
KWIBUS = Kompakt Wendbaar Incognito Busje voor Uitstapjes en Supervakanties


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 4 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling