CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 28 maart 2024 19:21

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 150 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Eindelijk mogen we ook mee met de zon! Panelen voor thuis.
BerichtGeplaatst: 15 aug 2022 18:26 
Offline
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 feb 2005 06:51
Berichten: 35305
Woonplaats: Houthalen en meestal onderweg naar...
Daarom ook in dit babbelhoekje, voor of tegenstanders, maakt niet uit, iedere suggestie afbreuk van het idee kan mag voor mij.
De VME vereniging van mede-eigenaren is uiteindelijk tot een consensus gekomen, het heeft een tijdje geduurd maar we hebben zo goed als een akkoord. Nu nog de dakindeling.
Nu zes tot acht eigenaren op eenzelfde lijn krijgen is niet simpel maar we zijn er.
We wonen namelijk in een appartement.
Het kapitaal of de kostprijs is no problemo...maar de vragen omtrent panelen, al dan niet in combinatie met een huishoudbatterij, verwarmen met stroom, koken met stroom etc, in de toekomst genoeg energie kunnen opwekken om met een el. auto te rijden/laden zonder dat het iets kost ( behalve de aankoop ).
Wij beschikken over een gaswandketel en een gaskookfornuis, geen ervaring met airco/verwarming en koken op inductie.
Enige opzoekwerk leert mij dat een gezin, 2 a 3+- personen gemiddeld als verbruik, zowat rond de 3500 kWh zit.
Wij zitten rond de +- 2500 KWh met ons verbruik zonder koken en verwarming. dat gebeurd dus op gas nog steeds.
Met panelen van de laatste generatie ( 395 Wp ) of het klopt of niet , zou ik 11 panelen moeten plaatsen om mijn verbruik te overbruggen.
Ik kan er 20 laten leggen om zowat 5000 KWh te genereren met een Tesla batterij voor een beetje opslag.
Dit zou de configuratie kunnen zijn:

20 Zwarte 395Wp zonnepanelen
2x PylonTech thuisbatterij-module 4,56kWh
Dak oost-west gericht, 2e verdiep, ik zou dat delen in 10 en 10 gericht ...?


Daarmee zou ik mijn gaswandketel achterwege laten, koken en verwarmen/koelen op stroom, warm water op stroom, laden van een eventuele el. auto op stroom, de prijs daalt zodanig dat het nu ondertussen duidelijk is dat het te overwegen is bij een bijna afgeschreven auto ( ons fiat qubo-tje op diesel is ondertussen bijna 13+ j) een nieuw koste toen 13.000€ er zijn al el. auto's van om de 20.000€.
Ons geld slinkt zienderogen op het "boekje".

Mis ik iets wat ik moet nakijken, soort batterij? Panelen van? Genoeg panelen, premies/subsidies zijn blijkbaar in de orde voor panelen en batterij respectievelijk 1500 en 1700 €.

Een energieleverancier zou dat doen voor de som van blijkbaar 12.000 en een kletske exclusief premies. onder de 10.000€ maw

Graag feedback en of al dan niet constructief commentaar.
Bedankt op voorhand.

_________________
Forumtips klik hier


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 149 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 150 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling