CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 15 jun 2024 23:33

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Efkens diesel getankt 2
BerichtGeplaatst: 08 mei 2016 14:50 
Offline
+50 Postings
+50 Postings
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 dec 2015 19:35
Berichten: 141
Woonplaats: Zelzate
Aangezien het vorige topic genaamd :"Efkens diesel getankt" gesloten is open ik dit hier.

ik las in het vorige topic dat er personen zijn die durven te beweren dat alle diesel waar dan ook getankt en hoe duur of goedkoop dan ook 100% in orde is.

Antwoord op de topic opener was o.a. dat hij bedonderd werd door zijn garagist.

Een ander beweerde dat er condenswater in zijn dieseltank zat omdat hij lang leeg gestaan had.

Dat laatste is een mogelijkheid dat idd ook kan gebeuren, meer ook niet.

Weer een ander beweerde dat elke oliemaatschappij geen slechte naam wil hebben en zijn uiterste best zal doen om te voorkomen dat er iets mankeert aan zijn produkten.

En dan word het ook nog een "broodje aap verhaal" genoemd dat iemand anderen bang wil maken om beter niet te gaan tanken bij goedkope pompen.



Ik zal jullie mijn ervaring van dit lange weekend vertellen.

Ik tank altijd bij een goedkope pomp (G) hier vlakbij, nooit geen problemen.

3 weken terug mijn nieuwe mobilhome gekregen, vorig weekend vol getankt bij die goedkope pomp.

Even later begon hij slecht te trekken, boven de 90 kreeg ik hem bijna niet(150 PK) en hij schakelde soms terug naar 5 i.p.v. sneller te gaan rijden.

De link met de tankbeurt had ik nog niet gelegd ondanks dat iemand me afgelopen week vertelde dat het wel eens de oorzaak kon zijn als je bij een goedkope pomp tankt.

Ik geloofde ook dat elk merk van pompstation er wel voor zou zorgen dat zijn produkten 100% in orde zijn.



Desondanks afgelopen donderdag toch vertrokken naar de ardennen met de gedachte dat het er vanzelf wel uit zou gaan net als een griepje.

Hij liep dus goed tot aan de 90 km daarboven lukte het met veel moeite.

Ik gebeld naar een Fiat Assistance garage en die zei dat ik mogelijk benzine had getankt i.p.v. diesel.

Ik zeg dus dat ik het verschil nog wel weet tussen beiden, maar volgens hem was een vergissing snel gemaakt.

Verder had hij geen advies en tijd om te kijken er naar.



Andere camperaars wilden ook helpen (waarvoor hartelijk dank) , kon de EGR klep zijn, of een simpele reset of nog iets anders.



Op den duur in Roermond naar Fiat dealer geweest en laten checken met de computer, er was niks aan de hand volgens de computer.

Dus gewoon verder gegaan en hij trok wel tegen de hellingen in de ardennen, maar een oude MB Mobilhome (omgebouwde bestelwagen) met misschien maar 90 of 100 PK kwam me nog voorbij

Dat klopt niet als je zelf met 150 PK rijd.



Dus ik had al besloten om mijn mobilhome deze week nog af te gaan leveren bij de Fiat service om hem na te laten kijken, ik wil wel 150PK kunnen gebruiken als ik daar voor betaald heb.



Vandaag op de terugweg gaan tanken bij Q8 bij Luik, slechts 25 liter om thuis te komen omdat die goedkope pomp in mijn buurt goedkoper is en diesel maakt absoluut geen verschil waar je ook tankt, denken sommigen.

Een km of 5 verder rijd ik met veel pijn en moeite 90 km tegen een lichte helling op de snelweg en ineens schiet hij door en draait de motor wel zoals hij behoort te draaien.

Ik kon ineens gewoon laten doortrekken tot 120 Km en nog sneller en ik voelde ook ineens dat ik 150 PK onder de motorkap heb liggen.



En de diesel zou dus overal gelijk moeten zijn ?

Zou IDD wel moeten ja, maar het is helaas niet zo !

Het feit dat het probleem begonnen is vlak na die tankbeurt bij die goedkope pomp in mijn buurt en ineens opgelost was na een tankbeurt bij de Q8 bij luik is voor mij meer dan genoeg bewijs dat het aan de diesel lag.





Wat is nu het probleem ?

Camion chauffeurs praten wel eens met elkaar als ze ergens (heel vaak) staan te wachten, zodoende leer je o.a. ook wat er zich af KAN spelen bij een benzinepomp.

Er was een tankwagen chauffeur die het me zelf vertelde wat er gebeurt als ze een misvulling hebben bij een benzinepomp.
(misvulling is per ongeluk diesel in een benzinevoorraadtank bij de pomp gooien of benzine in een dieselvoorraadtank)

In dat geval word meteen de verkoop uit die tank gestopt, camion besteld die hem leegtrekt en dan denkt iedereen misschien dat het vernietigd word.

Kun je wel vergeten !


Die chauffeur had de enige camion bij die firma die ook een voorraadtank vacuum leeg kon trekken en hij leverde die mix dan af bij het depot waar het vandaan kwam.


Het word gewoon OF verdeeld over meerdere dieseltanks bij de pompen zodat het percentage benzine er in niet te merken is, of in een ontzettend grote voorraadtank met diesel van dat merk gegooid zodat het percentage benzine er in vrijwel nihil is.




En dat doen ze waarschijnlijk bij ALLE merken van benzine/diesel.




In mijn geval heb ik te maken met een goedkope pomp met meerdere pompstations en eigen camions om het op te halen bij de raffinaderij en te verdelen.

Dus mijn conclusie over de oorzaak van mijn opgeloste motorprobleem is heel duidelijk, ze hebben een misvulling gehad ergens en de mix van benzine/diesel verdeeld over (te weinig) andere dieseltanks zodat het percentage benzine er in te hoog was en mijn problemen veroorzaakte.

Ieder ander mag beweren dat het onmogelijk is, ik weet wel zeker dat het gebeurt en dit is mij dus overkomen.




Er zat nog 15 a 20 liter in mijn tank toen ik er 25 liter bij gedaan heb en het probleem ineens opgelost was, volgende tankbeurt zal zijn als hij bijna leeg is zodat het dan bijna 100% diesel is en waarschijnlijk draait/trekt hij nog beter dan.


En tanken bij dat goedkope pompstation doe ik dus niet meer.

Alhoewel het bij elk merk pompstation kan gebeuren, bij de grotere minder snel omdat die meer mogelijkheden hebben om het beter te verdelen c.q. "weg te werken".

Dit is zoals gezegd een merk pompstation met meerdere vestigingen en eigen camions om het op te halen bij de raffinaderij en het af te leveren bij hun eigen pompstations.

En dus ook minder mogelijkheden om een mix van benzine en diesel (misvulling) goed te verdelen.



Dit is mijn ervaring vandaag, als iemand het een "broodje aap verhaal" wil noemen, eet a.u.b.dat broodje aap dan op i.p.v. hier onzinnige reacties op te geven.



Ik ben in elk geval al blij dat het geen schade veroorzaakt heeft bij mijn mobilhome (hoop ik toch).

_________________
McLouis Sovereign 74, 150 PK, Gerobotiseerde bak, MTM 3650-KG


Laatst bijgewerkt door Verkenner op 08 mei 2016 16:31, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 23 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 24 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling