CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 26 jun 2025 22:23

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Forumregels

Klik hier om de forumregels te lezen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Koelvloeistof Alde vervangen
BerichtGeplaatst: 10 jul 2024 14:19 
+500 Postings
+500 Postings

Hallo,

Wij hebben onlangs een zeer jonge Detleffs XLI Globetrotter gekocht, met de blauwe kleur vloeistof in de leidingen. Daar ik deze wil gaan vervangen door de G12+ of G13( Roze kleur), liet ik me een prijs maken om dit te laten doen door een erkend Alde center in BE land.

Vanaf 450€, incl.15l glycol vloeistof, exl extra L aan 13€ en excl werkuren (vermoedelijk ontluchten, enz…) en dan nog 21% staatssteun.
Met wat ongeluk kom ik op 600-750€ uit.

Op YT zie je heel wat filmpjes van DIY( is dit echt zo makkelijk zelf te doen? Me dunkt dat dit zo is, kwestie van de vloeistof er door te duwen en redelijk goed te vrijwaren van lucht mee te pompen( lees leegzuigen opvul reservoir)

Mijn plan is om de blauwe huidige liquide, door te pompen met gedenaturaliseerd water, tweede fase, een nieuwe run te doen met vers gedenaturaliseerd water als vorm van spoeling en dan de nieuwe G12+ of 13 erin te pompen, op dezelfde manier. Dit alles zo goed en zo kwaad mogelijk zonder luchtbellen.

Op de Alde heater zelf zie ik een automatische ontluchter staan, die zou mee kunnen helpen met eventuele luchtbellen??? Daarna per ontluchter werken denk ik.

Zijn er hier goede gebruikservaringen met hetzelf vervangen, zo ja, wat was jullie opbouw van pomp installatie dan(DIY)
Ik las hier een topic over het gebruik van endotracheale tubings voor beademing, om de IN en Out af te dekken dmv de tracheale ballon aan die tube, werkte dit goed? (assisteer bij chirurgie, dus heb toegang tot dit soort materiaal). Heb een 12v debietpomp en tubing ooit via Amazon gekocht.

Bij verschillende auto onderdeel zaken, koop je G13 aan ongev. 5,5€/l , de Alde kost 13€/L? Komt wsl uit dezelfde fabriek, ander verpakking.

An sich kan ik me toch een dikke 300 lappen besparen. Vertrekken nog op vakantie, dus mooi meegenomen dan.

Alvast bedankt voor de opbouwende kritieken en of suggesties.

Peter

Profiel  

WAARSCHUWING

Deze thread heeft 8 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.

Registratie is eenvoudig en automatisch
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]