CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 19 apr 2024 11:00

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Trekhaak en anti slingerkoppeling ALKO
BerichtGeplaatst: 24 jul 2017 15:06 
Offline
+50 Postings
+50 Postings
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 feb 2006 23:30
Berichten: 118
Woonplaats: België Aalst-Nieuwerkerken
Dag Forumleden;

Ik wou jullie even een technisch weetje kenbaar maken ivm het volgende :
Ik heb een adria twin ducato van bouwjaar 2006 met af fabriek een afneembare trekbol op gemonteerd. Nu kocht ik een jaar geleden een caravan bij (tweedehands) waar een anti slingerkoppeling AKS 3004 van ALKO op gemonteerd stond. Probleemloos mee door de schouwing geraakt. Nu ga ik onlangs weer en krijg de opmerking: speling op de trekhaak. Geen idee waar dit vandaan kwam ben ik het beginnen uitzoeken; Om een lang verhaal kort te houden:

De trekbol die gemonteerd staat op de camper heeft een plat stuk juist achter de bol. De antislingerkoppeling heeft 2 zijdelingse uitstulpingen waarmee de internefrictiepads worden opgespannen. Wat gebeurde er nu : bij het zeer kort draaien schuurde de AKS koppeling over de trekhaak dit heeft op korte termijn schade toegebracht aan trekhaak en AKS koppeling waardoor er speling op de koppeling kwam. De 4 frictiepads dienden snel vervangen te worden.

Na lang zoek op kwam ik op de site van AL-KO in de hoofdcatalogus tegen dat er twee soorten trekbollen bestaan namelijk de platte (die ik heb) en een soort uitgeholde waardoor de anti slingerkoppeling vrij kan bewegen.
Mocht je dus rare geluiden horen (kraken of schuurgeluid bij het gebruik van een anti slingerkoppeling kijk dan eens de trekbol na of er genoeg speling is om de koppeling erover te laten draaien.
Ik heb me dus snel zo een speciale trekbol besteld (part nr ALKO 7148 2T17 EA90)
Grtz
Marc

_________________
Binnen de grenzen van het toelaatbare , zijn de mogelijkheden schier onuitputtelijk....
Marc & Liv doen aan ECO-Driving met een Adria Twin


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 3 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dixie, Martizio


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling