CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 28 maart 2024 11:51

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vakantie verkeerscontrole A61 (Duitsland) op 13-08-2017
BerichtGeplaatst: 14 aug 2017 15:07 
Offline
+50 Postings
+50 Postings
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 aug 2006 22:01
Berichten: 101
Woonplaats: Groesbeek
Op zondag 13-08-2017 reden wij, op de terugreis naar huis, met onze camper in een grootscheeps opgezette vakantieverkeerscontrole waarbij naast de aanwezigheid van de juiste papieren (kentekenbewijs en rijbewijs) voornamelijk op het gewicht van auto’s, Campers, caravans, boottrailers enz gecontroleerd werd.

Na overhandiging van onze papieren (info hieronder) werd al direct vreemd opgekeken van het feit dat er op onze kentekenbewijs (credit card vorm) buiten de categorieën G (massa rijklaar), O.1 en O.2 (trekgewichten) geen gewichten vermeld stonden en dat er geen kentekenbewijs voor de aanhanger beschikbaar was (<750kg). Na mijn toelichting dat de aanhanger geen eigen kenteken had ivm max 750kg en dat wat betreft de camper bij omkering van bedrijfsvoertuigen naar kampeerauto (M1) in de jaren 1990-1991-1992 er buiten de „Massa rijklaar” (categorie G) geen gegevens door de RDW vastgelegd werden en dus ook niet in het internationaal register dat de Duitse politie kan raadplegen beschikbaar zouden zijn, werd aangegeven dat ze in dat geval terug zouden vallen op de fabrieksplaatjes zoals die onder de motorkap of in de cabine bevestigd zouden zijn. Toen ik hierop aangaf dat die plaatjes kende maar dat die in onze camper niet aanwezig waren (chassis is uit 1980 en bij ombouw naar Camper in 1990/1991 is alleen de oude chassis met assen en motor gebruikt <ondertussen ligt er ipv een OM314 een OM364A in> en is een hagel nieuwe cabine <model 1986> met polyester marathonline opbouw gemonteerd) gaf de politie ambtenaar, nadat ik haar uitgenodigd had om zelf naar de plaatjes te zoeken, aan dat ze met de „Einsatzleitung” ging overleggen wat te doen. Na ± 15min kwam ze terug met de mededeling dat ze ons niet gingen wegen omdat er inderdaad geen „referentie gegevens” (lees max gewichten) voor onze voertuig beschikbaar waren (zowel op het kentekenbewijs, de chip in de card als het geraadpleegde internationale register) en dat weging daardoor zinloos was.

In het aansluitende overleg nog met haar besproken dat in NL een voertuig als dat van ons (overduidelijk zwaarder als 3500kg) formeel met een rijbewijs B bereden mocht worden omdat conform de geldende wet en jurisprudentie de rijbewijscatagorie uitsluitend en alleen aan de hand van het kentekenbewijs vastgesteld mag worden. Hierop gaf ze aan dat dit zeer waarschijnlijk in Duitsland net zo beoordeeld zou moeten worden, maar dat ze daar, nu ik naast BE ook CE heb niet verder naar kon kijken gezien de enorme drukte bij de controle.

Eindresultaat: In Duitsland wordt onze camper op de zelfde wijze beoordeeld als in Nederland (zie: InfoPolitie inz Kentekenbewijs) als het gaat om het max toegestane gewichten en daar waar het het berijden met een rijbewijs B betreft waarschijnlijk op dezelfde wijze beoordeeld wordt als in Nederland (zie: Rijbewijs jurisprudentie).

Na afronding van het gesprek met de Politieambtenaar, en haar een fijne dag gewenst te hebben werden, werden de afzettinspilonnen aan de kant gezet en mochten wij langs de rij, met voor de weegplaten wachtende voertuigen (en veelal sacherijnig kijkende inzittende), op rijden en onze reis vervolgen.

Twan

Gegevens kentekenbewijs 508D Marathonline Camper:
B : datum eerst toelating: 03-11-1980
I : datum te naamstelling: 06-11-2000
D.1: Merk: Mercedes-Benz
J : Voertuig categorie: M1
D3 : Handelsbenaming: L 508 DG Kampeerauto
K : Typegoedkeuringsnummer: -
F.1 : Technische max. massa: -
F.2 : Toegestane max massa: -
F.3 : Toegestane max. massa comb n.v.t.
G : Massa rijklaar 3340kg
P.1 : Cilinderinhoud: -
P.2 : Vermogen: -
P3 : Brandstof: D
Q : Vermogen/massa: n.v.t.
O.1 : Tech. max massa AHW (geremd): 3500kg
O.2 : Tech. max massa AHW (ongeremd): 750kg
T : Max snelheid: n.v.t.
S.1 : Zitplaatsen: -
S.2 : Staanplaatsen: n.v.t.

Gegevens Plateau-aanhanger:
Geen kentekenbewijs aangezien <750kg

Bestuurder in het bezit van Rijbewijs-categorieën:
A-B-C-E

Verder voor het voorgaande niet echt van belang maar ter info:
* feitelijk gewicht camper incl 5 volwassenen en voor ¾ volle water (216L) en dieseltank (170L) en 2 voor ½ volle LPG tanks (70L en 80L) tussen de 5.500kg en 5.700kg
* en ooit zelf aan de hand van onderdeelnummers van de assen gemeend te kunnen vaststellen dat ons 508D niet voorzien is van de standaard assen waardoor de opgetelde max aslast boven de 6.000kg zou zitten, maar dat is nergens in documenten vastgelegd en dus ook niet raadpleegbaar noch door mij noch door de politie.

Afbeelding

_________________
MB 508D Marathonline, vooras schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 2 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: campo, Jozef De Decker, Julien, luc0046, rolu, v865786


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling