Beste,
Misschien toch eens interessant om een draadje te beginnen die verder gaat op onderstaande bewering.
Emile Molai schreef:
...................Overigens vind ik niet dat auto's slechter en duurder worden, wel integendeel............
Is dat wel zo?
Slechter is natuurlijk heel cru uitgedrukt, je zou kunnen stellen dat de auto's veel ingewikelder zijn dan voorheen en daardoor ook meer problemen met zich mee brengen. De complexiteit is enorm toegenomen mede door de vergroening en de opgelegde maatregelen die allerhande bijkomende ingrepen vergen om aan bepaalde eisen te voldoen. Ik denk dan ook terug aan mijn allereerste auto, een nieuwe Honda Civic uit 1974. Mooi compact autootje met een uitstekende simpele mechaniek waar nooit iets aan kapot is gegaan, en die destijds aan de rode lichten 2 maal zo snel weg was als de meest gangbare auto's van die tijd.
Bij de mechaniek kon je goed bij voor onderhoud en alles was vrij simpel.
Tegenwoordig is er altijd wat, is het niet de software dat moet up-ge-date worden, of is het de EGR die weer een storing geeft, een ABS censor die defect of in storing geraakt, de nokkenas- of krukas censor die zijn kaars uit blaast, dan krijg je weer een motorstoringslampje om je het leven zuur te maken, of het ganse daschbord dat ineens een flikkerende cinema is geworden, of je krijgt onder de baan af te rekenen met het koppelingspedaal die beneden blijft hangen omdat het hydraulisch druklager het begeven heeft, en zo kunnen we nog een tijdje doorgaan .....
Technisch is er veel wat kan mankeren, en zoals de leuze zegt "Het enige wat nooit stuk gaat, is wat er niet in zit"
Dat alles betrouwbaarder is dan vroeger daar twijfel ik niet aan, de tijd dat alles met de hand gemaakt is is lang voorbij, geautomatiseerde productieprocessen hebben de vele taken overgenomen waarbij de menselijke fout tot een minimaal is beperkt, maar door de hoeveelheid aan allerhande technische onderdelen en censoren om alles te bewaken en bij te stellen indien nodig, is de kans veel groter dan vroeger dat een auto er mee ophoudt of in noodloop geraakt. Je bent dan aangewezen op de dure lonen van de gespecialiseerde garages met hun eigen specifieke apparatuur per merk om je weer op weg te helpen.
Is de auto duurder geworden dan vroeger? Ja en neen. Ja, als je het totale kostenplaatje bekijkt, neen als je bekijkt wat je tegenwoordig allemaal krijgt voor je geld, variabele turbo, ABS, hogedrukinspuiting, variabele lifthoogte kleppen, nokkenas timing, spoorassistent, distronic, dodehoekbewaking, parkeerassistent, enz........
Je kan er nog lang over door gaan, de evolutie, of revolutie, kunnen we niet tegen houden.
Joske