Gegroet,
Rijden over een meer dan 70 km lange onverharde weg met alles samen slechts een tiental (meestal verlaten) huizen, maar wel doorheen overweldigende landschappen: een zálige trip... tenzij je ongeveer halfweg een bandbreuk krijgt
.
Je mag er niet aan denken dan geen reserveband bij te hebben, temeer omdat er een vingerdikke schroef blijkt in te zitten!
Een herstelkit is zeker ook geen mogelijkheid in zulk geval. De enige oplossing is dus de reisbijstandsverzekering bellen en een band laten overkomen, identiek aan de andere drie.
Ik geef daartoe alle gegevens door, met inbegrip van de laadindex 115/113. De man aan de telefoon zegt me dat alles zal kloppen. Twee dagen later wacht er bij de dichtst bijzijnde bandenboer (135 km verder) een band op mij... met een laadindex van 121/119 (al de rest is wel overeenstemmend). De bandenspecialist zegt me dat dit geen enkel probleem is. Maar ik stel me daar toch vragen bij, ook al komen beide types voor op het COC.
Graag jullie inbreng of twee banden op één as met hogergenoemde verschillen (al de rest is gelijk, en ook de oudste is nog vrij nieuw) aanleiding kunnen geven tot
1. invloed op het weggedrag;
2. moeilijkheden op de autokeuring.
Dank op voorhand.