CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 28 maart 2024 19:43

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Weeg enmeetgegevens gevraagd voor mijn campernorm V2
BerichtGeplaatst: 15 nov 2019 22:27 
Offline
+250 Postings
+250 Postings
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2007 20:35
Berichten: 345
Woonplaats: Haghorst(Nederland)
Op nederlands camperforum heb ik topic geplaatst, over meet en weeg- gegevens, die ik nodig heb voor verbeteren vsn mijn campernorm. Hieronder de text, die je even moet omzetten naar de belgische situatie. Daar al wel 6 sets gegegevens gekregen, ik hoop hier minstens zoveel te krijgen.
Mag per PB, maar ook per mail bij hotmail.com met gebruikersnaam jadatis. Combineer zelf even, spamm-machines lukt het zo niet.


Daar uit de wel 6 metingen , al geleerd dat fietsentrek achteraf moet bijgeteld worden, en dat een buscamper zwaartepunt iets verder naar achteren heeft.
Voorzichtige conclusie is
Buscampers totaalzwaartepunt ongeveer 44% van totaallengte achter de voorkant.
Standaard 41% tot 43% achter voorkant.
En ook tandemassers kunnen meedoen, die ene daar, kwam uit op ongeveer zelfde % uit als de enkelasser.
Daarvoir terugrekenen wordt echter ingewikkelder.

Later weer terug te rekenen naar asgewichten , als je totaallengte en wielbasis geeft en totaalgewicht.
Hier de link naar het topic op nederlands camperforum
https://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=8469695

Hieronder de text gecopiëert.
Om bandendruk voor campers te bepalen, moet op zijn minst de as-gewichten bekend zijn, door wegen in volle bepakking.
Maar dat is niet altijd zo snel mogelijk, en om dan toch alvast een voorlopig advies te geven, dien je dan in te schatten aan de hand van gemiddelden.
Daarvoor had ik in begin van mijn bandendruk- story al de “campernorm “ bedacht.
Die is dat achteras MTA volledig benut wordt en de rest van MTM op voor-as komt.
Bijvoorbeeld MTM 3500 kg MTA V1850 kg, A2000kg , dan 3500-2000 is 1500 kg op de voor-as.
Dan kwam ik tegen in de jaren, dat bijvoorbeeld verzwaarde achteras van 2200 kg of 2400 kg , dat dan maar weinig gewicht op voor-as , terwijl verdere bouw van de camper toch gelijk is.
Ook bij buscampers ligt de verhouding anders , die komen in de regel wel aan hun MTA voor.
Dit komt doordat buscampers een korter kontje hebben , vaak ook in combinatie met een lange wielbasis.
Nu is het idee ontstaan dat de gemiddelde camper, dus met 2 assen, zoals die in Nederland en Europa , bijna alleen voorkomen, het totaal-zwaartepunt, altijd ongeveer op een vast percentage van de totaal-lengte van de voorkant zit.
Om dit te controleren heb ik een spreadsheet daarvoor gemaakt, en daar heb ik zoveel mogelijk weeg-gegevens en afmetingen voor nodig, die vraag ik dus in dit topic, om zo tot een nauwkeuriger “campernorm V2.0 “ te komen.
Wat heb ik nodig.
1. totaallengte camper
Vaak wel bekend bij de gebruiker.
2. wielbasis , dat is de afstand van as voorwielen tot as achterwielen.
Is simpelweg te meten, nauwkeurig genoeg voor mijn doel, maak kun je ook vinden als je voor Nederlandse camper, je kenteken invult op www.rdw.nl .
Bij meten dan van voorkant voorwiel tot voorka nt achterwiel, of midden tot midden wiel als dat midden duidelijk is. Voorkant velg kan ook of natuurlijk achterkant tot achterkant.
3. Alleen gewogen asgewichten in volle bepakking, met alle vracht en personen er in.
Dit zijn de minimum gegevens, maar volgende aanvullende gegevens zijn gewenst, maar kan ik zonder .
4, En/of afstand voorkant camper, tot voor-as, afstand achteras tot achterkant camper.
Als dit niet gegeven wordt, ga ik uit van 90 cm voorkant camper tot voor-as, nauwkeurig genoeg voor mijn doel.
5.Merk camper( opbouw) , dit om later onderscheid te maken in slimmere gewichtsverdeling van bepaalde merken.
6.MTM, dus de maximum toegelaten massa , ook te vinden op RDW site.
Neem niet te snel aan dat die 3500 kg is, er zijn er ook die lagere hebben, en C rijbewijs campers natuurlijk hoger, en daar wil ik het ook voor weten.
7.Bouwjaar , ook weer om later te zien of de bouwer slimmer is geworden in gewichtsverdeling.
8. uitzonderingen. Dit bijvoorbeeld zware motor achterop ( of voorop) Dus kortom alles wat je denkt dat ervoor kan zorgen dat zwaartepunt anders komt te liggen, dan gemiddeld.
Dan denk ik ook aan de oude VW busjes , die motor achterin hebben , maar waar de bestuurder en bijrijder(s) op de bok zitten, dus bovenop de voor-as. Maar geef ook maar als het een buscamper is
Mocht je zelf nog iets bedenken wat voor de statistieken belangrijk kan zijn, schrijf dit dan ook maar als reactie in dit topic, misschien voeg ik dat dan ook wel toe .
Je kunt de gegevens hier in het topic geven, maar ook per PB tje, als je , in het kader van de privacy , bijvoorbeeld je overgewichten, niet op straat wil gooien.
Ik zal in het spreadsheet geen namen noemen, dus alles annomiem, en als ik genoeg verzameld heb de gemiddelden hier delen, en verdere uitleg geven hoe dit weer dan terug te rekenen is naar te verwachten asgewichten, als lengte en wielbasis en totaalgewicht bekend zijn.
Bij voorbaat mijn dank.

_________________
Waarom recht als het ook scheef kan
Eigenwijze Nederlandse zelfbenoemde bandendruk-specialist.
Story is begonnen op nederlands camperforum.


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 1 reply

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling