CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 19 apr 2024 16:51

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hef dak Sprinter
BerichtGeplaatst: 30 mei 2020 09:21 
Offline
+500 Postings
+500 Postings

Geregistreerd: 24 sep 2019 12:36
Berichten: 989
Woonplaats: Leuven
Ik kwam gisteren hier op uit:

Eindelijk is dat beschikbaar voor sprinter.
Mijn Hymercar Grand Canyon S bestaat nu met en zonder zo een hefdak.
Toen wij hem kochten was dat nog niet beschikbaar.
Achteraf veel spijt van gehad omdat we echt problemen hebben met die kleine slaapruimte.
Ik heb dus heel veel zin om dit ding erop te zetten, de camper gaat vermoedelijk volgend jaar al te koop gezet worden, maar tot die tijd wil ik graag wat meer comfort, en bovendien haal ik het er in de verkoop zeker terug uit.
Op dit moment is het namelijk zo dat de camper gehomologeerd is voor 4 personen, maar slechts slaapmogelijkheid heeft voor 2.
Een gezin met kinderen moet dus een tent meenemen en op de camping gaan staan. Of als de kinderen klein genoeg zijn, iets bricoleren in de voorzetels.

Bovendien is het relatief eenvoudig te monteren. Ik hoef niet te snijden. De toegang is namelijk langs een opening met positie en formaat van een groot HEKI luik dat er nu al in zit. Ik moet dus enkel de 3 luiken verwijderen. ( 2 grote heki voor en achter en 1 klein boven de toiletruimte) Het voorste gat dient dan voor de toegang, het achterste wordt, als ik het juist voorheb NET afgedekt door de bodem van het hijsdaksysteem. De onderste schelp en het aerodynamisch frontstuk worden gewoon vastgelijmd op het dak en de rest erop gemonteerd. De totale hoogte gaat slechts een deel vergroten, want die Heki luiken steken er nu al een eind boven. Bovendien zal de stroomlijn verbeteren. En zie je weer net iets minder dat het om een kamper gaat. Ik ben dan uiteraard wel mijn licht en verluchting bovenaan kwijt, maar op warme bestemmingen hou je die toch 90 % van de tijd helemaal gesloten.
En ik ga die 2 niet gebruikte gaten aan de binnenkant moeten afwerken.
Ook om een zonnepaneel te plaatsen wordt dit beter, want tussen de huidige luiken was er maar 1 paneel dat paste, nu zou ik het hele oppervlak van het hefdak kunnen bedekken.

Voor ons is dit iets waar we niet lang over gaan nadenken.

Ik heb enkel de volgende vraag: Weet iemand of ik hiermee richting homologatie moet? Vermits ik niks wegzaag of zo, ik voeg enkel extra daklast toe, vergelijkbaar met het plaatsen van baggagerek en/of zonnepanelen of dakbox. Zou de COC van de HYMER MET DAK en de HYMER ZONDER DAK hetzelfde zijn? Als dit in carosseriekleur staat, zou de autokeuring het verschil zien?
Kan ik dit niet beter gewoon doen en geen slapende honden wakker maken?

Heeft iemand hier ervaring mee?


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 7 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: julescesare, marcavontuur


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling