CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 29 maart 2024 14:47

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: 12V Systeem Ducato werkt niet
BerichtGeplaatst: 11 jul 2020 10:30 
Offline
Starter
Starter

Geregistreerd: 29 sep 2019 10:48
Berichten: 5
Woonplaats: Lille
Hallo allen,

Heb recent een Fiat Ducato uit 2003 gekocht, waarbij (wist ik bij aankoop) het 12V systeem niet werkt. Ik heb zowel voor aankoop als erna al heel veel uren zoek- en leeswerk hierover gedaan maar had toch graag nog wat advies over deze specifieke situatie van de experts hier. Volgens vorige eigenaar moet de leefbatterij vervangen worden , maar ik vrees dat er meer aan de hand is dus vandaar mijn vraag. Het systeem werkt al zeker 2 jaar niet, ook wanneer je aan de laadpaal staat werken zaken op 12V niet (de gewone 220v stopcontacten werken wel wanneer aangesloten op het net).

Vorige eigenaar heeft eens laten bekijken door een garage en kreeg toen volgende uitleg.
Code:
"Er zijn 2 massaschakelaars onder bestuurdersstoel. 1 is om huisaccu te verbinden met autoaccu. Andere wordt gebruikt als hoofdschakelaar voor 12 volt gedeelte. In de kampeerauto is gen scheidingsrelais gemonteerd. Een scheidingsrelais zorgt ervoor dat de huisaccu's onder het rijden worden opgeladen. Anderzijds beschermt hij startaccu van de auto. De huisaccu's zijn beiden leeg en defect en het zijn 2 verschillende type accu's, omdat ze parallel geschakeld zijn moeten ze gelijke type, leeftijd en vermogen zijn."



Wat is er aanwezig:
    - Zonnepaneel
    - Laadregelaar Zonnepaneel Steca PR2020; Geeft error E13 (=No battery connected or connection interrupted.)
    - 1 Huishoudaccu AGM Semi-Tractie boven de cabine (Controller Zonnepanelen is hiermee verbonden)
    - 1 Huishoudaccu Dyno Europe Semi-Tractie 100Ah, verbonden met 2 massaschakelaars (1 hoofdschakelaar 12V en 1 schakelaar voor opladen met motor)
    Beide accu's zijn als ik het goed begrijp parallel verbonden met elkaar en zijn beide volledig leeg en defect.
    - Startaccu: Bosch S4 010 80Ah
    - Elektroblok Calira EVS 30/12DS onder zetel passagier (wanneer aangesloten op 220v hoor je deze 'draaien')
    - 600W Modified Sine Wave Inverter
    - Calira Bord Control 910 controlepaneel
    - Verbruikers geinstalleerd en aangesloten op het systeem: Koelkast, heel wat lampjes, gasvuur, waterpomp, thetford toilet, truma verwarming,...

Foto's kan je vinden op https://imgur.com/a/9kkSbhU

Enkele vragen of gedachten die ik hier als leek , na heel veel uren opzoekwerk over heb:
1)In het beste geval koop ik gewoon 2 nieuwe en identieke accu's en werkt alles! Ik lees echter heel wat over problemen met die Calira en met parallel geschakelde batterijen en heb wat schrik dat als er foute verbindingen zijn dat binnen de kortste keren beide accu's defect zijn en dat heel wat weggegooid geld is.
2)Verder is die Calira EVS van wat ik lees niet volledig compatibel met AGM accu's en dien ik dus best gel accu's te kopen als ik het goed begrijp?
3)Uitleg garage: "Er is geen scheidingsrelais gemonteerd die zorgt dat huishoudaccu wordt opgeladen tijdens rijden" , maar is dit niet exact de functie van de massaschakelaar onder de stoel?
4)Andere gedachten: Is die Calira , een apparaat uit 1995, echt noodzakelijk in dit systeem? En zou het niet interessanter zijn om toch over te schakelen op 1 batterij ipv twee? Zeker boven de cabine is er veel ruimte voor grotere batterij , maar is dit doenbaar en veilig qua gewicht?


Hopelijk is mijn uitleg duidelijk. En ik ga voor alle duidelijkheid zeker, indien er meer nodig is dan 2 accu's te installeren, dit door een professional te laten doen, maar ik hoop toch al wat extra advies en inzichten te krijgen zodat ik op zijn minst het systeem begrijp.

Alvast bedankt!! :-)


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 12 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ronneke 70


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling