CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 25 apr 2024 10:33

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: LED verlichting strip IN uitdraai gedeelte luifel op 12v
BerichtGeplaatst: 11 aug 2020 08:46 
Offline
+50 Postings
+50 Postings

Geregistreerd: 16 jan 2015 09:34
Berichten: 66
Goede dag
In 2019 heb ik mijn Fiamma F45S luifel voorzien van LED verlichting. Het is eenvoudiger en makkelijker om de LED verlichting aan de onderkant van de vaste luifelbak te maken, wat je ook veel ziet en ook functioneel is. Maar ik heb deze LED verlichting niet aangebracht aan het vaste gedeelte wat aan de camper vast zit, maar in de binnenkant van de balk welke bij het uitdraaien van de luifel mee naar buiten verplaatst. Dit vond ik beter gezien ik aan de camper zelf al de standaard buitenverlichting heb. Met deze oplossing heb ik dus indirecte verlichting (die tegen het doek reflecteert) over de gehele breedte van de luifel, op 2,5m afstand van de camper. Deze heb ik aangesloten op het 12v systeem van de camper, middels gewone bekabeling. De LED verlichting is met een afstandsbediening aan/uit te schakelen en in diverse kleuren en lichtsterkten te schakelen. Wij hebben vwb de kleur altijd een en de zelfde heldere witte kleur maar regel deze wel in sterkte, dat is wanneer het donker is wel prettig gezien het anders te fel kan zijn. Wanneer je de luifel maar bijvoorbeeld 10cm uitdraait, heb je ook een mooie reflecterende indirecte lichtval tegen de zijwand van de camper, dit is soms prettiger dan de felle buitenlamp en ziet er vwb lichtval goed uit.

Bij de Fiamma luifel zit een sleuf aan de boven zijde in de knikarmen waar de draad perfect in weg gewerkt kan worden. Let wel op dat bij het midden van de knikarmen thv de knik zelf, dient men wat extra speling te geven aan de kabel, bij het indraaien van de luifel komt de draad daar anders onder spanning te staan en kan deze beschadigen (zie foto). Het enige wat je uiteindelijk ziet is de draad welke vanaf de luifelbak aan de camper, via het raam naar binnen gaat. Je zou ook een gat kunnen boren door de luifelbak en de camperwand maar daar ben ik persoonlijk niet zo van. Wanneer men de luifel tijdelijk wil indraaien door bv de weersomstandigheden, kan de draad blijven zitten, daar gebeurd niets mee gezien er voldoende flexibele speling tussen de randen van de luifel aanwezig is (zie foto). Ik heb middels een 12v stekkerverbinding de kabel verbonden aan de binnenzijde van de camper. Wanneer we gaan rijden met de camper, maak ik de kabel los en berg ik deze op in de bak van de luifel en draai deze dan geheel in. Je ziet dan niets meer omdat alles binnen in het luifelsysteem is geplaatst. Je zou de kabel ook kunnen laten zitten gezien de luifel toch geheel gesloten kan worden, echter doe ik dat niet omdat er mogelijk iets achter de draad zou kunnen blijven hangen wat de draad zou kunnen beschadigen.

Voor wie dit ook zou willen maken LET OP, plaats alle onderdelen tussen het begin/einde van de luifel en de bevestiging van de knikarm (zie foto), daar kan niets klem komen te zitten bij het in en uitdraaien van de luifel. Of dit ook bij andere luifel merken op deze manier kan weet ik niet. Gezien ik dit nu bijna 1 jaar heb en waarom ik het nu pas plaats is omdat ik niet wist wat mijn systeem zou doen met veel regenval en slechtweer. Maar we zijn wezen overwinteren en hebben onderweg veel en langdurig regen gehad, maar nog geen storingen in het systeem gehad.

Een uitgebreid verhaal, maar mogelijk dat iemand dit ook zou willen maken vandaar. Zijn er nog vragen dan hoor ik het wel. Ik heb wat foto’s bij gevoegd om het geheel wat te verduidelijken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

gr Rien


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 8 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling