CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 28 maart 2024 12:58

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: batterijscheider: Frigo werkt soms wel soms niet op 12V
BerichtGeplaatst: 23 jul 2022 22:34 
Offline
Starter
Starter

Geregistreerd: 26 mei 2008 16:06
Berichten: 21
Mijn frigo werkt op gas/12V/220V. De aansluiting 12V verloopt via een nieuwe batterijscheider van Scheiber. De oude batterijscheider was stuk. Echter stellen we vast dat deze batterijscheider de stroom naar de frigo soms 'afschakelt'.
Een alternator op de motor produceert stroom naar de autobatterij en naar het huishouddeel van de mobilhome via een relais die uiteindelijk naar de scheiber gaat. Van de Scheiber gaat het naar de frigo enerzijds en anders de huishoudbatterij. Echter, stellen we vast dat de scheiber de stroom naar de frigo soms onderbreekt.
De relais in het autodeel schakelt de stroom (voor zover ik het kan meten) enkel als de motor effectief draait. Hiervoor gaat er 2 draden naar de scheiber, 1 die nagaat of het contact aan staat en de motor draait en 1 die de stroom doorlaat. Maar de scheiber onderbreekt dus de stroom. Het is geen slecht contact aan de frigo, dat kon ik vaststellen.
Nog dit (voor zover ik kon vaststellen tijdens de weinige keren dat mijn vrouw reed - ben dus niet zeker van mijn vaststelling) een zonnepaneel laadt ook mijn huishoudbatterij op. Op de omvormer lees ik de spanning op de huishoudbatterij. Die varieert van 13,6V naar 12,8V tijdens het rijden. Soms tijdens het stilstaan met motor af, lees ik hier ook 14,4V op af, maar nooit tijdens het rijden. Als de frigo werkt tijdens het rijden, zakt het voltage van de huishoudbatterij naar bv. 12,8V en vervolgens schakelt de batterijscheider de frigo af. Het voltage stijgt nadien naar 13,5 V of 13,6V waarna deze weer aanschakelt.

Wat betekent dit?
1) mijn alternator is versleten? Hoe weet ik dat?
2) mijn relais in het autodeel is versleten? Hoe weet ik dat?
3) er is iets mis met mijn schakeling/verlies op de stroomdraden?
4)....????


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 24 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Beire, frankdg, Joske, kurtenaudrey, wasteels


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling