CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 26 jun 2025 21:29

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Forumregels

Klik hier om de forumregels te lezen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Zekering weggesmolten
BerichtGeplaatst: 20 aug 2024 19:22 
+500 Postings
+500 Postings

Vorige week na 15min rijden om de kleinzoon voor de eerste keer een kleine vakantie te bezorgen met de MH een sterke elektrische brandgeur in de MH. Direct aan de kant en ik op zoek naar de oorzaak. De bank omhoog waar het elektroblok staat en al snel vond ik een externe zekering en houder die in elkaar waren gesmolten en begon vlam te vatten.
Niet direct wetende welke functie de zekering had de motor terug even gestart en ja hoor direct een vlam en relais die op hol gingen, de koelkastdisplay was ook precies een discobar. Dan maar de draden er onderuit getrokken (steekkabelschoenen) en alles was terug normaal, eerst vaststelling dat dit de voeding was voor de koelkast tijdens het rijden, op het display in de MH kon ik ook geen status van de startbatterij meer aflezen.
De koelkast op gas gezet en toch maar beslist om verder te rijden, de HH batterij wordt door de zonnepanelen opgeladen, opladen via de alternator is niet noodzakelijk.
Uiteindelijk toch nog een geslaagde vakantie met de kleinzoon gehad aan de Nederlandse kust, een hele verademing tov de Belgische mierennest aan de kust waar alles overvol was.

Eens thuis ik op onderzoek welke zekering het juist was en wat de waarde hiervan was, van het verkoolde deel was niets meer te herkennen buiten dat het een steekzekering was formaat midi.
Volgens het schema zou de waarde 20A zijn, na wat opzoekwerk vind ik op het net meerdere gelijkaardige voorvallen, toch wel een serieus veiligheidsrisico vind ik want de montage is onder een zitbank, als deze vuur vat vrees ik dat de gevolgen catastrofaal zijn.

Vandaag nieuwe zekeringhouder gemonteerd met nieuwe maxi steekzekering van 20A, deze heeft meer contactoppervlak om vlambogen bij trillingen te voorkomen, ter informatie de originele zekering heeft het 14 jaar uitgehouden en enorm veel trillingen verwerkt tijdens deze periode, nu hopen dat de koelkast tijdens het rijden op 12V beter koelt, het laatste jaar was dit problematisch.
Vermoedelijk was het probleem al even aan de gang… hopelijk moeten we zulke toestanden in de toekomst niet meer meemaken.
Voor diegene die het nog niet hebben meegemaakt een goede raad om regelmatig na het rijden alle zekeringen van het woongemeente na te kijken ( voelen) dat ze niet heet worden.

Coral S 680 SP

Profiel  

WAARSCHUWING

Deze thread heeft 5 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.

Registratie is eenvoudig en automatisch
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]