CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 27 apr 2024 12:00

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Generator uit de supermarkt
BerichtGeplaatst: 15 aug 2006 19:36 
Een beetje als reaktie op wat koen en lieve posten op de thread "generator" een poging tot samenvatting van de info over

Generator in de aanbieding


voorlopig zonder conclusie
begon in Juni 2005 met
In de makro staat er eentje (*) in reclame aan € 289.
Het betreft een digitale generator van het merk LoadUp LB 1300-I
Heeft er iemand meer informatie of ervaring met dit toestel ?

(*) een paar dagen en wat pb's later...

Blijkbaar is er nogal wat onduidelijkheid over het "origineel" dat model zou moeten hebben gestaan voor die supermarktaanbiedingen...

Om aan die pB's een stukje tegemoet te komen z op dit forum "invertor-generatoren " in a nutshell Archie Augustus 2006


Op het internet vind ik er heel weinig (eigenlijk niks) van terug. Pesadilla Juni 2005

Als we het over goedkopere stroomgroepen ofte generatoren hebben die men de laatste tijd in vele dhz.zaken of discounts genre Makro aangeboden krijgt is het allemaal: made in China. De kleur van het toestel, noch de kleine variaties, noch de Duits - of Engelstalige bijgaande literatuur veranderen hier niets aan. Het blijven chinezen. Zij zijn meesters in het copieëren, in dit geval van Honda.

Internet info
Heb even to bij Makro gereden en wat info verzameld over de Loadup 1300. Er is goede reden om aan te nemen dat dit een fabrikaat is van Kipor., in de doos die dank zij goed klantenkontakt open mocht, zat een Nederlandstalige brochure van een andere KDE generator, De duitse brochure vergeleken met de website van Kipor maakt duidelijk dat dit een KGE 1300 Tc is. Uit website kan je ook leren dat de "Gele" Kipors de Ti reeks zijn, de "Rode" de Tc reeks.. Geel en rood heeft niets te maken met diesel/benzine : er zijn gele Kipors die op benzine lopen.anderen lopen op diesel .. customers choice schijnt het.
Kama is de stek van Kipor in Canada, daar zit ook hun internationaal support team, netjes per continent.
Volgen een UK site zou het verschil tussen de Ti (Sinemaster) en Tc (Camper) zijn dat de Ti een inverter zou bevatten en de Tc niet. Is wel in tegenspraak met de vermelding bij de beide types "invertor technology delivers quality output" op de site van Kipor.

Mijn inforonde is rond.... ook met dank aan de Kipor internationaal voor adequate informatie (zij het in een wat eigenaardig Engels, maar accuraat en to the point" en wat forumvrienden in de UK en CN en de US voor hun ervaringen met diverse "Kipors"


De Kipor "lookalike" van de Honda bstaat in twee technisch volkomen verschillende versies en wordt verkocht onder een aantal merknamen.

De twee versies zijn
De Sinemaster of "i" serie en de Campermate of " c" serie.
De beide series hebben heel wat gemeen met de Honda: de op een as gebouwde alternator en motor, de beveiligingen, de regeling tussen verbruik en geleverd vermogen, de geluidsdemping, en het algemeen werkingsprincipe: de wisselstroom van de altenator wordt eerst gelijkgericht, dan gefilterd en gestabilizeerd zodat de topspanning van de te leveren wisselstroom stabiel wordt en dan wordt met die gestabilizeerde gelijkspanning een "inverter" gevoed die een wisselstroom levert met stabiele spanning en frequentie.

Waar de beide series grondig verschillen is in de gebruikte invertortechnologie en in de geleverde wisselspanning.

De Sinemaster ( "i"serie) levert wisselspanning met een zuivere sinusvorm zoals de Honda. De gebruikte technologie komt overeen met de batterijgevoede wisselstroomomvormers "zuivere sinus". Dat type wisselstroom heeft dezelfde verhouding topspanning, effectieve spanning als de gewone netstroom en heeft ook wat betreft arbeidsfactor een gelijkaardig gedrag. In de praktijk betekent dat de meeste aparaten hierop goed lopen en met een goed rendement. Zowel "inductieve belasting" eg motoren als bv die van een compressorkoelkast, "capacitieve belasting" eg fluorescentielampen, als die die een juiste verhouding topspanning/effectieve spanning nodig hebben eg microgolf of die gevoelig zijn voor "harmonischen" eg computer en communicatieapparatuur maar zels sommige laders voor draagbare werktuigen.

De Campermate ("c" serie") levert wisselstroom met een gans andere golfvorm, een trapezium of vierkantsgolf. Dat betekent dat een gans andere (veel goedkopere) invertor wordt gebruikt dan bij de Honda. die invertor komt overeen met de batterijgevoede wisselstroomomvormers met "gemodificeerde sinus".

In feite heeft die golfvorm weinig uitstaans met een sinus: de effectieve spanning en de topspanning hebben heel andere verhoudingen en ook wat arbeidsfactor betreft gedragen stroombronnen van dit type zich anders. Een direkt gevolg is dat veel meer stroom nodig is om motoren te doen aanlopen. Ook bij zuivere wisselstroombronnen is de aanloopstroom van een motor hoger, maar bij de "blokgolf" stroom ligt de aanloopstroom nog veel hoger, motoren en transformatoren gaan ook meer opwarmen. Om daar wat aan te verhelpen worden heel dikwijls in "blokgolf" invertoren condensatoren bigeplaatst, dan wordt de werking met motoren wat beter... maar nu loopt het compleet mis met "capacitieve belastingen" als fluorescentielampen, nu werken de bijgeplaatste condensatoren tegen in plaats van mee, daarom zal één TL misschien nog wel willen branden, een paar misschien niet meer.
Voor alle andere toepassingen, microgolf computer etc is weinig te voorspellen van misschien wel, tot misschien niet of misschien helemaal nooit meer.

Nu naar de finantiele kant: De 1000W i Sinusmaster kost "internationaal" rond de 400 Euro "straatprijs" de 1000 Wc Campermate op dezelfde basis ongeveer 300 Euro,

Ik heb alle reden om aan te nemen dat de "LoadUp" in de aanbieding een Kipor 1000W Campermate is en geen Kipor 1300W ,
"Kipor is altijd bereid "specials" te maken als de bestelling groot genoeg is... stel dat M... zijn klanten zo een 100 Euro wilde kado doen dan zal Kipor daar graag bij helpen en betere invertortechnologie in een Campermate monteren (op kosten van M... natuurlijk). "

(Augustus 2006)Het is dus best mogelijk dat er nu inderdaad een zuivere sinus invertor steekt in wat nu door Loadup via een aanbieding in Carrefour verkocht wordt, wel even aanstippen dat dit nu als een 950 watt verkocht wordt, ik meen dat de vroegere aanbieding in Makro voor een 1300 (?)watt generator was, die echter in werkelijkheid een 1000W generator bleek. Ik heb wel gezien dat de laatste aanbiding in Makro ook maar voor een 950 W was. Misschien is dit nu in werkelijkheid maar een 750 W ?<<

Toen kon men vermoeden aan de label dat het om een rebranding van de KGE 1300 Tc ging maar dat stond nergens geschreven...De 1300 W wijst op de MOTOR maar het electrisch gedeelte was maar 900-1000 W

De KGE 1300 Tc is een geluidgedempte generator, met een 1300 W motor, 230V 50 Hz Max 1. KVA, Rated 0.9 KVA, gewicht 14 kg, tank 2.6l, verbruik 420g/KWh. De exacte specs voor elke handelaarsmerk (als de LoadUp) kunnen wat anders liggen omdat de bedrijfspolitiek van KGE is "on customers demand" is veel zoniet alles mogelijk.

Er is ook een 12V 8.3 A output, die volgens de brochure bestemd is voor het laden van batterijen. Wel staat er de waarschuwing die alleen te gebruiken voor het laden van "12V automotive batterien". Archimedes Juni 2005 aangepast Aug 2006

Als je op 220 laadt gebruik je natuurlijk ook de laadkurve van je 220 V lader. Het zou kunnen dat de rechtstreekse 12V nefast is voor bv gelbatterijen, of dat de te hoge laadstroom van spiralwound de gelijkstroom voorziening binnen de generator een tik geeft - volgens de uitleg (summier) op de KDE site, zit er eerst een alternator recht op de as van de motor (als vliegwiel) dan inverter AC-DC dan filtering en dan inverter DC-AC, zoals het moet dus, maar afhankelijk van waar en hoe zij naar een batterij gaan, is niet gezegd, kan natuurlijk zijn dat zij op het dunne kabeltje betrouwen om de stroom te limiteren. Een andere mogelijkheid voor het zinnetje is dat de 12V outlet niet voldoende geregeld (of zuiver is) om hem als 12V voeding te gebruiken. Archimedes 2005


Afbeelding Kipor: die stonden toen in de posts, ook die van makro en van kama... maar die kreeg ik niet terug binnen

Testen
The proof of the pudding is the eating: tenzij je wat hebt om de golfvorm te bekijken is starten van een electromotor van naastebij het vermogen (kan ook minder zijn hangt af van wat de uitgangstrap van hun inverter is, een goede test, of een paar (niet juist één) fluorescentielampen, als die het doen is de kans groot dat er een inverter inzit. Wat computerapparatuur erop laten lopen ook, maar NIET DOEN, als je niet zeker bent van de aard van de stroombron, kan slecht aflopen voor de computer. Archimedes Juni 2005
Gebruikerservaringen
Spanning en stabiliteit

Zelf hebben wij nog een goedkoper model, maar wel 2-takt, en zolang dat het enkel dient voor noodgevallen denk ik dat dit een prima aankoop is. Voor ons model is het wel zo dat ik hem eerst wat laat warm draaien en dan pas verbindt vermits de spanning in het begin niet zo stabiel is. Je hoort echter aan het toerental wanneer het zich stabiliseert, is dat ook zo met de spanning. Michel Juni 2005

Vermogen en opstartstroom
Ik heb een drietal maanden geleden een Kipor 3000i watt aangekocht (het grotere broertje van de 2000i). Deze kan volgens de handleiding continue 2600 watt leveren. Werkt goed doch bij het gebruik van een kleine hoge drukreiniger of bij een luchtcompressor (voor het reinigen van rollend materieël) durft deze wel eens in veiligheid te springen ondanks dat deze toestellen maar +/- 2000 watt nodig hebben volgens de handleiding.
Een goeie raad : Kijk goed naar de opstartstroom dat een toestel nodig heeft en bepaal daarop het nodige vermogen van uw generator.
Golfvorm
Ik heb in Carrefour een Rode 950W Loadup gekocht, type campermate. Ik heb de generator nu aangesloten op een osciloscoop. Wat ik zag verbaasde mij: EEN PERFECTE SINUSOÏDE. Geen trapezium of vierkantsgolf. ( J.D.P. Augustus 2006)

Geluid

Heb mij donderdag deze generator uit de makro aangeschaft. Mijn ene vriend heeft een honda en een andere heeft een kama en nu ik deze. Deze winter heb ik het "geluk" gehad de twee (kama & honda) naast elkaar te horen staan draaien. Met als resultaat dat ze beiden even weinig of evenveel lawaai maken. Nu heb ik gisteren mijn nieuwe aanwinst uitgepakt en getest en zo op het eerste gehoor zal hij niet luider draaien dan voorgaande twee. (Bakkertje Juni 2005)

Montage
Maar die van ons staat in een bergkoffer die volledig geisoleerd is onder het vaste bed achteraan onder de MH, daar heb ik het uitlaatje gewoon wat verlengt naar buiten, en het staat te draaien binnen in die kofferruimte, zodoende dat je enkel een gezoem hoort als je langs de MH loopt. Maar dan nog, een generator die zet je toch niet de hele dag op
Moustache Juni 2005


Als we dit nugestructureerd aanvullen --- jullie inbreng vooral van wie intussen al een generator in de supermarkt kocht ====is essentieel.
Groetjes
Archie


Laatst bijgewerkt door archimedes op 23 aug 2006 21:20, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 3 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Julien


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling