CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 18 jul 2025 19:49

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Forumregels

Klik hier om de forumregels te lezen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: zonnepaneel plaatsen, waar op het dak?
BerichtGeplaatst: 20 feb 2010 21:16 
Starter
Starter

Hallo,

Ik lees hier al geruime tijd regelmatig mee(meestal puur uit interesse) maar nu heb ik toch ook eens een vraag.

Ik rij met een citroen jumper l1 h1 maar niet echt een mobilhome maar noem het recreatie voertuig. Slapen doen we in een tent meestal (zeker als kids mee gaan) maar als we alleen op stap gaan kunnen we binnen slapen. Tot zover een kleine simpele beschrijving van voertuig.
Nu er staat een tweede batterij in voor extra verwarming te voeden(airtop webasto) koelkast(waeco compressor) en wat licht af en toe. Mss eens de laptop. Nu deze staat aangekoppeld via scheidingsdiode aan alternator. Nu is het zo als we op een camping staan kunnen we natuurlijk aan een paal maar had graag totaal onafhankelijk geweest.Grotere batterij is geen optie of een tweede ook niet , geen plaats.
Stel lang stilstaan door een uitstap, frigo op en eventueel verwarming op standby dan kan het zijn dat de accu aardig leeg gaat(is ook niet super voor de batterij) Daarna bv een "te korte rit voor voldoende oplading" Dus dacht ik aan een paneeltje +- 50 a 60W

Nu komt mijn vraag, waar plaats ik best het panneel op het dak. Er ligt achteraan nog een dakkoffer dus niet helemaal achteraan.(dakkoffer ligt er ook niet altijd op dus ook niet op de koffer) De keuzes zijn 1 helemaal vooraan (licht schuin door afwateren dak) dwars of langs liggend of 2 meer naar het midden volledig vlak(buiten een paar ribbels ter versteviging dakplaat denk ik) eveneens dwars of langs.

Kwestie van te verlijmen leveren die ribbels om het zo te mogen noemen geen probleem of eerst uitvlakken door aluplaatje van 1mm of zo. En dan lees ik soms nog van een hoek proffiel in alu , plaatsen jullie dat dan aan het paneel om de voorste spleet toe te maken?

Zie een heleboel vragen maar ben liever goed voorbereid dan beginnen te prutsen achteraf.

Alvast bedankt

Grtz Koen

Profiel  

WAARSCHUWING

Deze thread heeft 10 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.

Registratie is eenvoudig en automatisch
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]