ik heb 8 maanden geleden een oudere camper gekocht.
Origineel is dit een fiat Gran Ducato, maar de vorige eigenaars hadden de volledige cabine vervangen door een Peugeot J5 cabine wat eigenlijk hetzelfde model is

Ik heb al redelijk veel gedaan maar moet nog steeds veel aan gebeuren!! en stiekem hoop ik om komende zomervakantie er mee op pad te gaan !!

ik ben nog niet zo bekend op dit forum, doch ben ik al langere tijd lid
Mijn naam is dus Nick en ben 19. mijn leeftijd is ook een van de redenen waarom het een jaarproject zou worden. ik ben namelijk nog student.. dus heb niet altijd even veel tijd..

en ik wil alles zelf doen of toch zeker proberen zodat ik er het meeste uit kan leren.
Ik studeer momenteel Elektronica ICT en werk al sinds men 16e in een garage.. dus heb al een beetje kennis op vlak van elektronica en autotechnieken..

De camper is dus nog lang niet af.. maar wilde jullie al eens mededelen wat ik tot nu toe gedaan heb.. Tips zijn dus meer dan welkom omdat ik niet van alles even veel verstand heb en graag wil bijleren voor ooit een volgend project of nog voor dit project wat er beter kan enz

Een paar specs van de camper:
- bouwjaar 1987
- 2.5 D
- 85 PK
- Alkoof
- 6 slaapplaatsen
- WAS gekeurd voor 4+1 personen
- lengte 7.15 m
- origineel Nederlandse Bergland opbouw
ik heb nog niets aan de buitenkant gedaan dus deze is nog steeds in het roze
foto's van de buitenkant:

foto's van wanneer ik hem kocht.

foto van voor naar achter genomen. je ziet rechts vanvoor op de foto de treinzit die je kan ombouwen naar een 2 persoons bed, als je vanachter op de foto kijkt zie je een soort stapelbed.. het bovenste bed kan je wegkantelen en verticaal tegen de wand zetten.. de zetel eronder kan dan weer tot een 1 persoons bed worden omgebouwd

op de onderstaande foto zie je een foto die van achter van de camper naar vanvoor is getrokken.
rechts zie je dan weer het soort stapelbedje..
vanachter links de zie je de treinzit en dan boven de cabine uiteraard ook een 2 persoonsbed

dit is de badkamer..
de douche heb ik eruit gehaald.. aangezien er een muur uit moest omdat deze door te tijd nat is geworden van de douche en die was helemaal rot.. dus deze wand is vervangen en de douche eruit gehaald
enkel nog een WC en een afvoer putje in de vloer naar de vuilwatertank om deze ruimte te gebruiken als 'natte ruimte'voor de natte en of vuile schoenen van het wandelen enz weg te zetten

ook heb ik de lavabo eraf gehaald, dit vond ik lastig omdat je dan wat krap zit op het toilet

er komt nu een lavabo aan de overkant van de wc

aangezien de vorige eigenaars de camper het laatste hadden gebruikt om in te wonen tijden de verbouwingen van hun huis.. en deze kettingrokers waren.. kon je al wel raden welke kleur ALLES had zeker ?
alles was enorm smerig !!
foto's doorheen de modernisering en verbouwingkjes van de camper:
kastjes allemaal eraf halen.. alles grondig kuisen, ontvetten grondlaag erop en schilderen

het opruimen en kuisen van het plafond doen al veel wonderen:

ondertussen hangen de kastjes er allemaal al terug aan.. ze zijn al afgewerkt met zuigers zodat ze open blijven staan en hebben al de handvaatjes

Ook de lelijke gordijnen zijn er af en deze zijn vervangen door mooie zwarte verduisterde rolgordijntjes

zoals je op bovenstaande foto kunt zien is de wand redelijk beschadigd en vol met plekken die er niet meer afgaan..
ik heb deze wanden gaplamuurd en daarna netjes met dik afwasbaar behang behangen.. ik was niet geheel zeker dit te doen met behang.. maar het resultaat is naar mijn mening zeer netjes.. en het is echt wel stevig behang

dus alles wat niet geschilderd is.. is behangen

ook heb ik voor de zekerheid de waterleidingen vervangen.. zodat het niet gaat lekken wanneer alles af is
en ik heb ook al de elektriciteit vervangen.. aangezien de vorige eigenaars veel hier en daar bij hadden geplaatst.. en niet alles even veilig leek naar mijn mening heb ik deze dus vervangen door nieuwe elektriciteit te leggen

lampen heb ik nog niet maar heb al vele ideeën met opbouwspotjes en led-strips..
dit is de recentste foto dat ik er van heb tot nu toe.. helaas is deze getrokken met de gsm en is de kwaliteit dus niet fantastisch..

de plaats waar geen deurtje hangt is de bedoeling dat er een microgolf oventje komt

ondertussen hangen overal al boven de ramen de plintjes waar de rolgordijntjes achter hangen..
Ondertussen heb ik ook al nieuwe zetels (voorste zetels van een Peugeot 807) die de oude versleten zeteltjes kunnen vervangen
momenteel moet ik het keukentje nog afwerken.. de badkamer nog een beetje afwerken en nieuwe novylon leggen.. het enige dat ik niet zelf ga doen is de kussen opnieuw overtrekken.. daar helpt de bomma van een maat me bij

de kussens worden donker bruin wat bij de rest past
En moet uiteraard nog gespoten worden langs buiten.. want dat roos is niets voor mij

een voordeel is wel dat je hem altijd ziet staan

ook de onderkant heb ik al volledig behandelt tegen het roesten.. eerst al de oppervlakkige roets met een staalborstel eraf gedaan en dan behandelt
Wanneer de binnenkant volledig klaar is.. wil ik hem laten keuren (met wat geluk is hij van de eerste keer goedgekeurd

).. dan kan ik er al mee rond rijden om hem gewoon te worden want heb natuurlijk nog maar 2 jaar men rijbewijs.. en ben uiteraard een kleiner autotje gewend..

Tips altijd welkom
Groetjes Nick