CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 02 mei 2024 18:55

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Dit moet iedere toekomstige zelfbouwer toch wel eens lezen!!
BerichtGeplaatst: 22 maart 2007 18:51 
Offline
Starter
Starter

Geregistreerd: 26 sep 2006 17:59
Berichten: 13
Volg hieronder de boeiende conversatie via mail tussen mezelf en de overigens zeer behulpzame chef van de autokeuring

Beste,
Ik ben van plan om een bestelwagen type om te bouwen naar een kampeervoertuig.
Vraag 1:
Mag het tussenschot verwijderd worden?
Vraag 2:
Hoeveel moeten hoogte, breedte en lengte minimaal bedragen in de laadruimte achter de tweede rij zetels?
Vraag 3:
In de laadruimte zouden 2 banken komen in de lengterichting met tafel tussen en om te vormen tot slaapgelegenheid?
Wordt de ruimte onder deze banken ook beschouwd als zijnde opbergmogelijkheden?
Vraag 4:
Kookfaciliteiten … volstaat een eenvoudig pitsvuurtje zonder afwasbakje of moet dit laatste erbij zijn?

Een ombouw naar kampeerauto is niet zo evident. In bijlage zit er wat meer uitleg
(PS En dan werd er in bijlage een PDF-bestand toegevoegd en ik weet niet hoe ik het hier moet toevoegen, als je me mailt stuur ik het je wel toe! Over naar de volgende vraag dus!

Worden in het geval van een enkele cabine en zitplaatsen in de lengte gebouwd (dus niet in de rijrichting) deze zitplaatsen ook gehomologeerd? Ik wil immers het risico niet lopen dat er tijdens het rijden slecht 2 of 3 personen mee mogen.

Welk voertuig wil je ombouwen, want niet elk voertuig mag omgebouwd worden? Datum eerste indienststelling?

De wagen is nog niet in mijn bezit omdat ik uiteraard eerst moet weten wat mogelijk is voor ik aankoop
Ik ben in ieder geval erg verheugd nu correcte informatie te krijgen … internetinformatie is immers niet 100 % betrouwbaar
Optie A:
Enkele cabine (2 of 3 plaatsen vooraan met gordels) geen tussenschot en de overige laadruimte inrichten
In dit geval zou er achteraan een zithoek komen dat om te vormen is naar een slaapplaats (banken in lengterichting dus en geen gordels)
Hoeveel zitplaatsen kunnen dan gehomologeerd worden? Worden zo’n banken nog goedgekeurd als zitplaatsen tijdens het rijden?
Optie B: (en mijn voorkeur) o.w.v. hogere veiligheid voor medepassagiers
Dubbel cabine (5 of 6 plaatsen dus met gordel) tussenschot daarachter wordt verwijderd (mag dat?) en achter de zetels komt dan een zithoek beschreven als hierboven.
Ik besef ook wel dat deze manier een wagen vereist met lange wielbasis of minstens medium. Vandaar dat ik ook wilde weten of er minimum eisen zijn wat betreft de afmetingen van de in te richten laadruimte.

Vanaf 1-04-2003 (in dienst gesteld) zijn gordels verplicht in de woonruimte behalve voor de zijdelings geplaatste zetels en moeten alle zitbanken goedgekeurd zijn. (dwz spacefloor met gehomologeerde bevestigingspunten cfr. rolstoelbevestigingen) Anders tellen deze banken niet als zitplaats.
Tussenschot mag weg. Er moet alleszins die opening zijn van 25 x 30 cm.
Een kampeerauto is personenvervoer, een laadruimte moet helemaal niet voorzien worden. (dus geen afmetingen)


Ok nog enkele laatste opmerkingen en dan ben ik eruit denk ik …
Stel dat met een dubbel cabine ...
de verblijfruimte alleen bereikbaar is via de deuren achteraan
en dat het tussenschot blijft staan maar dan zonder glas om het mondelinge en visuele contact met opening van 25x30 te behouden
dan heb ik in deze opstelling sowieso 5 goedgekeurde zitplaatsen (2 vooraan en 3 vlak erachter)
→ de 2 zijdelingse zitbanken achteraan hoeven voor mij dan niet goedgekeurd te zijn aangezien ik deze toch niet gebruik als ik aan het rijden ben!
deze zitbanken met tafel zijn uiteraard om te vormen naar een bed en ik voorzie ook een vuurtje en opbergmogelijkheden
is dit dan in orde om gehomologeerd te worden als kampeerwagen?

Ik hoop voor u van wel, maar op dit moment is er discussie op het ministerie over het aantal slaapplaatsen. Er is namelijk een ambtenaar die eist dat er evenveel slaapplaatsen (180 x 70) als zitplaatsen zijn. Verder worden er bij de gelijkvormigheidsprocedure foto's genomen van de binneninrichting.

Vooral zijn laatste antwoord intrigeert me ... heeft iemand zijn wagen hierdoor al afgekeurd geweten? Of hangen we van de willekeur van de ambtenaar af?


Laatst bijgewerkt door marcfeyen op 22 maart 2007 21:53, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 5 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling