CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 18 jul 2025 19:14

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Forumregels

Klik hier om de forumregels te lezen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: elektrisch aansluiting
BerichtGeplaatst: 21 mei 2011 08:29 
+500 Postings
+500 Postings

ik heb enkele vragen,ik bouw een mercedes vario bus om tot camper en moet nu nog enkel het elektrische deel afwerken en dan kan de bus naar de keuring voorkeuring tot camper de bus is voorzien van 2 batteryen om te starten 24v,onder de passagierzetel zitten ook nog 2 batteryen en die voeden de eberspacher verwarming die ook de motorblok verwarmt en vanwaar er ook darmen lopen naar achteraaan de bus waar er een radiator met 2 blazers is gemonteerd het type is d9w er is nog een tweede verwarming gemonteerd nl webasto airtop 2000 eerste vraag ;hoe werkt zo een eberspacher eigenlyk de bediening aan het schakelklokje begryp ik wel maar de bediening van de knoppen op de tableau van de bus snap ik niet zo staan er bvb 2 draaiknoppen voor de temp de webasto werkt autonoom van de eberspacher en die schakel ik met een draaiknop aan en af en regel de temp. de bus is voorzien van een stroomgroep quickland met een kubota 3cylinder 220/380 7.5 kva deze laat ik er in staan ik heb ook een draagbare groep maar als ik daar een koffiezet op aansluit valt hy dood die kan 9OOW continu geven maar kan de startstroom niet aan,de kubota start op een kleine battery van 12v vraag 2;kan ik de stroomdraad die ik bvb op camping neem gewoon aansluiten op een circuit waar de stroom van de generator uitkomt of moet ik iets monteren ter beveiliging van de generator.de verlichting van de bus is voorzien op 24v nl 3buislampen en 3combilivhten van fiama 5/18w 24v in de kastjes zitten lichtjes 24v5w Voor de watervoorziening heb ik een trailking drukpomp 12V en ook nog zo een klein pompje om vuil water van de ene naar de andere vuilwatertank te pompen de frigo is 12V 220v en gas voor de verwarming van het water heb ik een truma therme 220v hoe moet ik dat allemaal aansluiten om alles te combineren?IK heb hier ligen een omvormer van 12V naar 230V 600W een omvormer van 230V naar 12V4a een omvormer 12v3A een accuscheidings automaat merk jasicamp 12V??? accumax10ah waar dient dit voor? en een Calira ladedakkumat type bl38,dit is een toestel om de batteryaf te sluiten als de spanning te laag komt denk ik is ook voor 12V.Ik denk dat ik ergens alles via omvormers naar 230v moet brengen :voor de mensen die problemen hebben met lawaai kan ik nu al zeggen dat de bus binnen een 5 tal jaren naar afrika gaaten de demontage van de groep enorm veel werk is en de groep later naar een klein ziekenhuis gaat als noodagregaat

Profiel  

WAARSCHUWING

Deze thread heeft 8 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.

Registratie is eenvoudig en automatisch
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]