Hallo iedereen,
Reeds geruime tijd volg ik hier met ruime belangstelling het forum. Al ettelijke jaren zit ook ik met een ei

om zelf een kampeerwagen te bouwen.
Een eerste poging is gestrand om diverse reden (vooral financieel en te groots)
Maar sinds kort kriebelt het echt weer en ben ik toch eens gaan kijken naar een geschikt voertuig: tweedehands of nieuw, ... ik ben er nog niet uit maar wat ik al wel weet van de keuring in Geel: het hele verhaal om uw wagen die je zelf ombouwt te laten keuren is veranderd sinds 2012!
Wat ik hier meestal lees op het forum gaat over keuring van zelf omgebouwde camionettes die nog een PVG-nummer bezitten (de meeste tweedehandsvoertuigen). Start je echter vanaf een nieuw voertuig, dan zullen deze meestal afgeleverd worden met een Europees COC-keuring. En hier spant het schoentje! Je kan zulke voertuigen zomaar niet meer aanpassen en laten omzetten van camionette tot camper m.b.v. een individuele keuring zoals vroeger. In principe kunnen enkel de fabrikanten of erkende ombouwers zo'n nieuwe COC afleveren. En natuurlijk zijn er geen ombouwers die dat zomaar zullen doen want ... als zij een COC afleveren voor een ombouw staan zij ook garant dat het voertuig is gebouwd volgens de huidige europese wetgevingen.
Enfin, de mensen in Geel hebben me wel laten verstaan dat ook zij nog niet het fijne weten van de hele nieuwe regelgeving en dat ze het in Brussel (bij de FOD Verkeer) ook nog niet helemaal weten, zelfs de professionele carrosseriebouwers zitten nog met een hele boel vragen en onduidelijkheden.
Het zet mij er in elk geval wel aan om alvast wat meer info te zoeken over deze nieuwe wetgeving en de mogelijkheden vooraleer ik mijn idee ga omzetten in de praktijk... want meestal bouwen ze eerst het voertuig om om dan op de autokeuring te moeten vaststellen dat ze het voertuig niet gekeurd krijgen zoals ze dachten. (een heel hekel punt is onder andere het aantal zitplaatsen!)
In elk geval: mochten er mensen zijn die hierover alvast meer weten, graag alle info is welkom. Ook ik zal proberen in de komende maanden hierover meer info te verkrijgen. Ik hou jullie ook alvast op de hoogte.
Groetjes
Kris