Dag Iedereen,
Ik zit al een hele tijd te broeden op de plannen van mijn zelfbouwcamper. Ik was in het bezit van een Mercedes viano marco polo van Westfalia. Geweldige wagen, maar zeer duur in aankoop en ik denk dat die van mij op een maandag gemaakt was. Zowat alles ging stuk.
Dus uit noodzaak van te hoge kosten mijn busje moeten verkopen en een fiat scudo gekocht L2 H1. Ik ben geluidstechnicus van beroep en vaak laat op de baan. Kunnen slapen als je moe bent op de terugweg van job 's nachts heeft mij al veel plezier en veilige ritten gebracht en vandaar was de Westfalia ook de ideale wagen. Echter waren er enkele dingen die ik ook wel miste en die ik dus nu beter zou willen doen in mijn zelfbouw.
Ik zal hier de plannen posten van mijn inrichting en jullie op de hoogte houden van de vorderingen. Op die manier hebben anderen er ook iets aan en hoop ik dat de ervaren zelfbouwrotten mij tijdens dit project kunnen waarschuwen voor de nodige valkuilen.
Dit is mijn bus(je):

Om te beginnen ben ik nagegaan wat er mogelijk was met de bus. De bus bestaat uit een laadruimte(2m50 l x 1m60 b x 1m40 h) en een bestuurderscabine met tussenwand. Mijn idee was eerst om de voorste stoelen draaiend te maken. Zo had ik meer ruimte(die nu toch al zeer beperkt is). Maar ik vond dat de nadelen niet opwogen tegen de voordelen. ZO moest ik hierdoor de wagen laten keuren als motorhome + draaiplateaus en zetels opnieuw door vincotte laten keuren. Veel moeite en geld dus.. Verder leek het mij ook makkelijker om de laadruimte deftig te isoleren zonder het verwijderen van het tussenschot. Bij mijn westfalia werktte de voorruit als een serre. En ja je hebt reflecterende matten ed in de handel, maar toch blijft dit een grote factor in het isoleren van de ruimte.
Nog een reden waarom ik koos om het tussenschot zo te laten was omdat ik zo nog een extra recht vlak had om tegen te werken. Tijdens het uittekenen stootte ik steeds op dezelfde problemen. Met het tussenschot er in luktte het mij uiteindelijk om een indeling te maken die voldeed aan al mijn behoeften.
Voor ik begon te tekenen heb ik voor mezelf uitgemaakt wat er belangrijk was aan mijn mh:
Faciliteiten:
- Ruimte voor 1 persoon om te slapen(onderweg van en naar jobs) en (soms) een extra bed voor als mijn vriendin meegaat voor een weekendje.
- Een koelkast
- Een kookvuur
- Een verwarming
- een Porta Potti voor hoge nood
- Genoeg laadruimte voor kledij, kookgerij,..
- Evt een tv'tje met dvb-t om te relaxen onderweg
Verder wou ik ook dat:
- Van buitenaf niet direct te zien iss dat het om een motorhome gaat.
- Er genoeg laadruimte is voor de momenten dat ik eigen materiaal moet meenemen op job
- Het hele project relatief goedkoop was, anders had ik evengoed mijn viano kunnen houden.
Voor de apparaten heb ik een caravan gekocht voor afbraak. Ik moest dus rekening houden met de materialen die in de caravan aanwezig waren en hun afmetingen.

Nogal veel factoren dus om in zon kleine van te proppen en ik heb er dus 4 versies over gedaan eer ik de inrichting vond die ik momenteel getekend heb:

Mss even een korte uitleg bij deze tekeningen en de ideeën/redenering hierachter.
Tegen de tussenwand heb ik bovenaan een (gasten)klapbed getekend. De lengte hiervan is gelijk aan de breedte van de wagen zijnde 1m60 en is 70cm breed. Ik weet dat dit mss een beetje weinig is, maar als ik mijzelf op de zetel leg en dit opmeet meet ik ook niet meer als deze afmetingen(mijn benen lichtjes gebogen) en ik slaap comfortabel in deze houding.
Het belangrijkste bed bevindt zich lager en wordt ook gebruikt als zitbank. Dit is 1m70 lang en 70cm breed. Wanneer het gastenbed is neergeklapt lig je daar met je voeten onder het gastenbed, maar wel met je bovenlichaam vrij. Het is ook opklapbaar naar boven(vandaar dat het uit twee delen bestaat) om meer laadruimte te creëren wanneer nodig.
Mits de tussenwand niet volledig recht is kon ik met het extra bed de wand ook recht maken(estethisch) en laten doorlopen tot beneden. Op die manier kwam er ruimte vrij voor de truma verwarming. De verwarming komt dus eigenlijk onder het gastenbed. Ik hoop dat dit kan/mag? Anders zal ik bij gebruik van het gastenbed de verwarming niet kunnen gebruiken.
Verder denk ik dat op de tekening het meeste wel duidelijk is. Achterin, onder de hangkast is er een ruimte voor de porta potti.
Enkele vragen war ik zoiezo nu al mee zit:
- Kan een absorptiekoelkast en een truma verwarming gewoon op een campinggazbusje werken(de blauwe).
- Hoe beperk ik het lawaai tijdens het rijden(gepiep gekraak).
- Hoe isoleer ik het best de ruimte, ik lees vanalles over een bepaald type van isolatie, maar deze is nogal duur én moeilijk te plaatsen.
- Welk hout gebruiken jullie zelfbouwers. Ik dacht aan berkmultiplex(stevig en toch relatief licht) van 18mm. Omdat ik wil dat alles echt wel stevig is. Of zal dit het gewicht te hoog doen oplopen?
- Iemand ervaring met het recycleren van caravanramen. En is het zinvol deze voor een camper te gebruiken?
- Voor watervoorziening wil ik werken met jerrycans. Het zou leuk zijn om een buitendouche te kunnen installeren als extra optie. WAt is de makkelijkste manier om dat te verwezenlijken(soort pomp, kraantjes ed,..)?
Alle opmerkingen, bedenkingen, verwensingen, tips, ideeën over de inrichting/veiligheid/haalbaarheid e.d. zijn meer dan welkom!
Op een mobiel 2014!
Grtjs!
Atari.