CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 18 jul 2025 13:24

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Forumregels

Klik hier om de forumregels te lezen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Komt nut van een zelfbouwtreffen niet een beetje in gedrang?
BerichtGeplaatst: 14 feb 2014 09:11 
+4000 Postings
+4000 Postings

Beste,

Hierbij stel ik mij de vraag of het nut van het zelfbouwtreffen door de hedendaagse wetgeving niet een beetje in het gedrang komt. Met alle bewondering en felicitaties voor de mensen die dit tot nu toe jaren hebben ingericht is de huidige wetgeving wel een domper op de gang van zaken, jammer. Zelf heb ik veel opgestoken op de eerste zelfbouwtreffens dat ik aandeed, graag neem ik nog eens daaraan deel om mijn ervaringen te verkondigen, en deel te nemen aan een gezellig samenzijn, maar gezien de wetgeving het mensen steeds moeilijker maakt, zelfs bijna onmogelijk, gaat toch een deel van die mooie doelstelling een beetje verloren.
Ik baseer me op de melding en ervaring van iemand op een ander forum die zijn gedeeltelijk afgewerkt voertuig aanbood op een keuringsstation, waarvan ik de tekst hier in verkorte versie probeer weer te geven zonder noemenswaardige verwijzingen naar persoon en plaats van gebeuren.

Citaat:
Na mijn onfortuinlijk bezoek aan de automobielinspectie in ....... laatstleden, ben ik vanmorgen goed gedocumenteerd naar een keuringscentra getrokken die bevoegd is voor een gelijkvormigheidsprocedure.
De stationsverantwoordelijke – zeer vriendelijk en behulpzaam trouwens – heeft de nieuwe richtlijnen voor deze procedure klaar en duidelijk omschreven en met enig cynisme vermeld dat België voor één keer koploper is in het uitvoeren van de richtlijnen die door de Europese Unie worden voorgesteld !
Dit betekend concreet dat “geen enkel voertuig, nieuw ingeschreven sinds 2012 nog mag omgebouwd of op enigerlei manier ingericht of van bestemming en uitzicht veranderd worden door niet gecertificeerde Belgische personen of bedrijven !” Voor ons zelfbouwers en zelfs voor buitenlandse bedrijven waar men een in België ingeschreven voertuig wil laten ombouwen of inrichten is dit het einde van het verhaal. Je kan dus zelf een lichte vracht alleen nog ombouwen naar motorhome als dit voertuig in het verkeer gebracht is vóór 2012. Voertuigen ingeschreven na 2012 kunnen alleen nog door gecertificeerde personen of bedrijven worden omgebouwd of ingericht. België zou echter België niet zijn als er op deze regeling geen uitzondering zou bestaan ! Volgens de stationschef kan je zelf alsnog de bestemming van een voertuig veranderen mits het bekomen van de nodige vergunningen. Vergunningen voor het installeren van dakluiken en ramen, ook als daarvoor geen kokerbalken of constructiedelen worden verwijderd of doorgezaagd. Vergunningen voor zitgelegenheden, ook als ze tijdens het rijden niet worden gebruikt. Vergunningen voor verwarmingskachels, sanitaire installaties, doorboringen van carrosseriedelen (schouwen, afvoeren, uitlaten, vulkleppen, deurtjes en kleppen voor bergruimte, enz ...). Het bekomen van de nodige toelatingen en formulieren wordt bovendien door de overheid bemoeilijkt, extra duur of zelfs onmogelijk gemaakt. Het zal dus een enorm tijdrovende, extreem dure en bijna onmogelijke opdracht worden voor privé personen, wat dus eigenlijk de bedoeling is. Men wil absoluut af van alle zelfgebouwde al dan niet gevaarlijke constructies.

Kunnen wij hieruit besluiten dat de huidige wetgeving er alles aan doet om de zelfbouwer wel degelijk te demotiveren en het hen zelfs onmogelijk te maken?
Bestaat er reeds een duidelijk omschreven wetgeving van het FOD verkeer?, ik heb deze nog niet gevonden.
Gaat het mooi initiatief "zelfbouwtreffen" een beetje waardeloos worden hierdoor?

Toch even de tijd nemen om hierbij even stil te staan, en na te denken over de gevolgen en hoe dit verder aan te pakken.

Joske

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 2009 met VakCar (NL) inbouw ingeschreven als Kampeerwagen sinds 2012.

Profiel  

WAARSCHUWING

Deze thread heeft 15 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.

Registratie is eenvoudig en automatisch
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]