CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 04 mei 2024 17:09

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Volledig zelf bouwen.
BerichtGeplaatst: 07 feb 2006 16:15 
Offline
+50 Postings
+50 Postings
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 feb 2006 01:10
Berichten: 161
Woonplaats: Lier
Hello,

Het is mijn bedoeling zelf een mobilhome te maken. Van ontwerp tot afwerking. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk zelf te maken, om de kosten niet te hoog te laten oplopen.

Ik moet ook eerst de 4x4 die ik hiervoor wil gebruiken, nog laten homologeren.
Ook moet ik nog LPG leggen in de 4x4, om mee te rijden.

Ik had gedacht aan een appart woongedeelte dat ik los bovenop de laadvloer kan plaatsen (met bevestiging natuurlijk). Misschien met de mogelijkheid om dat gedeelte te kunnen achterlaten op de camping, maar dat weet ik nog niet. Op die manier kan er wel geen aanhangwagen achter.

Ik ben trouwens bezig met de fabrikatie van een "zwevende" trekhaak.
De 4x4 heeft zeer stijve spiraalvering omdat ik 1500kg mag laden. Als ik daarmee door een putje rijd, gaat er een schok door de 4x4. Als daar bvb. een caravan achter hangt, dan gaat die gewoon uit elkaar schokken, dat kun je je wel voorstellen. Als de achterkant van de 4x4 hevig en met schokken op en neer gaat, kan de aanhangwagen of caravan zachtjes volgen. Het zware gedeelte van de trekhaak met scharnier is al klaar. Nu moet ik enkel nog de "veer" met schokdemper ontwerpen.

Afbeelding

Mijn laadvloer is 2x3 meter, maar ik kan natuurlijk achteraan laten oversteken en een bovenbouw maken boven het chauffeurgedeelte. Op die manier zou ik in het achterste gedeelte een trap kunnen verwerken, want mijn laadvloer is redelijk hoog omdat het een 4x4 is. Dan moet ik langs buiten niet telkens een ladder of trap plaatsen.

Afbeelding

Ik zou eens moeten beginnen met een ruwe schets te maken een een lijst om te zien wat ik allemaal nodig heb en om niets te vergeten.
Het is de bedoeling om zoveel mogelijk zelf te maken, om de kosten niet te hoog te laten oplopen.

Voor de wanden had eerst gedacht aan sandwich panelen, maar ik weet niet of die stevig genoeg zijn voor het torsen van het onderstel van de 4x4 en ik ken er ook de prijs nog niet van.
Iemand die met zijn vrachtwagen door Africa ging rijden, heeft zo'n sandwichpanelen gebruikt van 6cm dik (die normaal gebruikt worden voor de bouw van een koelwagen) en ze op de hoeken aaneen gekliknageld met L-profielen aan de buiten- en binnenkant.
Toen de panelen gemonteerd waren, is hij er mee door een zandweggetje gereden en het hield stand, waar wat na een groot aantal kilometers?

Het dak zou stevig genoeg moeten zijn om te kunnen dienen als terrasje.

Afbeelding

Voor de autonome stroomvoorziening kan ik mijn 2,2KVA generator gebuiken, maar ik denk dat een kleiner, lichter en stiller modelletje misschien beter zou zijn.
Gebruik maken van een lichtbatterij en zonnecellen zou het nog veel stiller maken, maar hoeveel uren zonlicht per dag zijn daar niet voor nodig. De batterij kan wel laden tijdens het rijden, maar wat als je langere tijd ergens wil verblijven. Ik ben niet van plan om bij het schrale licht van een enkel klein lampje te gaan zitten 's avonds. Ook alle andere elektrische ditjes en datjes hebben stroom nodig.

Ik heb al wel heel dikwijls op camping geweest als ik jong was, soms wel 2 maanden aan een stuk, maar enkel onderweg zijn heb ik nog niet gedaan. Dus mag ik zeker niets over het hoofd zien, anders sta ik daar ergens onderweg.


MVG.


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 57 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling