Hej allemaal,
hier weer een doe (of probeer)-hetzelver!
Ik heb recent een Ford Transit 2.4 Tci met verhoogd dak 2e hands gekocht,
hij deed voordien dienst als bestelwagen en is dus volledig kaal en ik zou hem dus graag ombouwen tot camper.
Daar dit uiteraard volledig nieuw is voor mij wil ik me eerst wat verdiepen in de mogelijkheden,
rekening houdend met een eerder beperkt budget. Met de hulp van jullie kennis!
Even de context schetsen:
We hebben een kleintje van 2 maanden, we zouden graag binnen een maand of 3 een eerste keer een langere periode op reis willen gaan.
Daarvoor enkele weekendtripjes om wat te wennen. Begin volgend jaar verhuizen we richting portugal waar we langere tijd in de camper zullen wonen terwijl we onze woning (met de hand) bouwen. Daar zal wel een buitenkeuken en sanitair zijn en dient de bus dus enkel om te slapen en wat bureauwerk te doen, het leven speelt zich daar dus voornamelijk buiten af.
De eerste stapjes:
- Isoleren, voornamelijk voor warm klimaat: wat zijn de do's en dont's: tips voor betaalbare materialen. Ik lees her en der veel over condensproblemen en schimmels, dat wil ik graag vermijden
- Tegelijk hiermee zou ik graag 2 dakraampjes willen installeren, zowel voor verluchting als voor licht in de bus, ik slijp neem ik aan dan een gewoon een gat in het dak, maar wat dan

Ik zou niet graag doorweekt wakker worden en ik neem aan dat het tijdens het rijden deze plekken supergevoelig zijn voor vocht onder druk.
- Verwarming en warm water, voor zover ik zie zijn er enkel heel dure systemen maar misschien iemand met een originele goedkopere oplossing? Omdat we met ons kleintje zitten hebben we toch een minimum aan comfort nodig!
We zullen hier al mee beginnen, als deze fase achter de rug is post ik wel wat fotootjes van de vooruitgang en dan gaan we verder.
Alvast bedankt!