Nadat in het voorjaar onze Peugeot Boxer L1H2 (Harrie) niet meer door de keuring kwam hebben we deze ingeruild voor een Renault Master L2H2 (Chang).
Intussen hebben we al zo'n 13000 km met "Chang" rondgetrokken dus wordt het tijd om hem op het forum voor te stellen, cq een en ander te vertellen over de ombouw.
Allereerst maar een plaatje van beide voertuigen.
Zoals te zien, is de nieuwe bus ruim langer dan de oude. Vandaar de naam "Chang Phurk", hetgeen thais is voor "witte olifant". Dit vonden wel bij de bus passen, zeker omdat het ook de naam is van ons favoriete Thise restaurant. In het kort dus gewoon "Chang".
Qua hoogte zijn ze vergelijkbaar en dat is wel handig want dan past "Chang"ook weer zonder problemen onder onze carport.
Er is direct na de aankoop een afspraak gemaakt voor de camperkeuring, zodat zo snel mogelijk kwart tarief aangevraagd kan worden. Uiteindelijk was de eerst mogelijke datum "pas" na krap twee weken . Maar ja dat geeft ook wel wat tijd voor de ombouw. Omdat "Harrie" zodanig gebouwd was dat nagenoeg alles gedemonteerd kan worden was dit ook gemakkelijk realiseerbaar in de beschikbare tijd.
Allereerst "Harrie" strippen en daarna "Chang" minimaal inrichten voor de keuring. Tja en dan staat ineens de carport vol met spul.
Vervolgens werd de bodemplaat uit "Chang" gehaald omdat al het meubilair hierop vast geschroefd moet worden middels slagmoeren. Dit ging niet zonder slag of stoot zodat er een nieuwe plaat geplaatst moest worden. Onder de plaat is een laag x-trem van 1 cm gelegd ter isolatie.
Vervolgens is de treinzit lictelijk aangepast. D.w.z. 4 cm smaller gemaakt omdat de binnenmaat van "Chang" slechts 1,76 m is ipv 1,80 m. Vanwege de modules was dit relatief gemakkelijk te doen. O.a de tafel word daardoor 4 cm smaller:
Hetgeen betekent dat de treinzit er weer snel in zit:
Met kussens:
Uiteindelijk nog een constructie bedacht om het bed op de hoogte van de tafel te kunnen maken voor de noodzakelijke 1,80 m die de keuring vereist. In de praktijk hebben we voldoende aan de 1,76m wanneer we de tafel laten zakken. Tevens wordt hierdoor al een deel van de wand afgedekt.
Dan nog het keukenblok plaatsen en de bus is klaar voor de keuring:
Daarmee was de bus ruim op tijd klaar voor de keuring, die zonder problemen doorstaan is.
Volgende keer meer.