CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 18 jul 2025 13:41

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Forumregels

Klik hier om de forumregels te lezen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: testverslagje geluid en thermische isolatie metingen
BerichtGeplaatst: 16 okt 2016 19:49 
+250 Postings
+250 Postings

De vloer van mijn camper, een VW T5 verlengde versie, is opgebouwd uit 3 lagen. Op de kale vloer ligt Agglomer isolatiemateriaal, 10 mm dik. Daar boven op 9 mm standaard bedrijfswagenvloer en als afwerklaag Isomat 7 mm.

Met behulp van een dBa meter heb ik geconstateerd dat de geluidsdemping van dit pakket bij een snelheid van 120 km/uur 6 dBa bedraagt, een factor 4 dus. Geen geringe waarde. Daarnaast heb ik, aan de hand van proeven, geconstateerd dat X-trem geen enkele dempende waarde heeft net zoals een kale houten vloer.

Een belangrijke vraag is natuurlijk ook hoe het zit met de thermische isolatie van X-trem en Agglomer.

Ik heb een simpele testopstelling gemaakt.
Ik heb een kattenblikje, leeg, omwikkeld met een laag Agglomer. Daaromheen een laag Isomat. Tevens heb ik een deksel gemaakt, zowel voor boven als voor onder, bestaande uit Agglomer en Isomat.
Tevens heb ik een tweede kattenblikje genomen en in plaats van Agglomer heb ik X-trem gebruikt.

Beide blikjes heb ik gevuld met kraanwater, 13 graden Celsius. Na het vullen heb ik de blikjes gesloten met deksel zoals hierboven omschreven.

Beide gevulde blikjes heb ik in mijn fotostudio geplaatst, omgevingstemperatuur 25 graden.

Na 2 uur heb ik beide temperaturen gemeten. In beide gevallen wees de thermometer 13 graden aan.

De opstelling is wat beperkt. De thermometer is geen geijkt meetinstrument. Misschien is de verhouding oppervlakte blik / inhoud blik niet gelukkig gekozen. Misschien is 2 uur te kort.

Op basis van bovenstaande concludeer ik dat de warmte isolatie van X-trem vergelijkbaar is aan de warmte isolatie van Agglomer.

Profiel  

WAARSCHUWING

Deze thread heeft 4 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.

Registratie is eenvoudig en automatisch
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]