CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 28 maart 2024 09:22

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Van "Harrie"naar "Chang" zelfbouw o.b.v. Renault Master L2H2
BerichtGeplaatst: 13 jan 2017 13:37 
Offline
+50 Postings
+50 Postings
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 apr 2014 09:41
Berichten: 94
Nadat in het voorjaar onze Peugeot Boxer L1H2 (Harrie) niet meer door de keuring kwam hebben we deze ingeruild voor een Renault Master L2H2 (Chang).

Intussen hebben we al zo'n 13000 km met "Chang" rondgetrokken dus wordt het tijd om hem op het forum voor te stellen, cq een en ander te vertellen over de ombouw.

Allereerst maar een plaatje van beide voertuigen.

Afbeelding

Zoals te zien, is de nieuwe bus ruim langer dan de oude. Vandaar de naam "Chang Phurk", hetgeen thais is voor "witte olifant". Dit vonden wel bij de bus passen, zeker omdat het ook de naam is van ons favoriete Thise restaurant. In het kort dus gewoon "Chang".

Qua hoogte zijn ze vergelijkbaar en dat is wel handig want dan past "Chang"ook weer zonder problemen onder onze carport.

Afbeelding

Er is direct na de aankoop een afspraak gemaakt voor de camperkeuring, zodat zo snel mogelijk kwart tarief aangevraagd kan worden. Uiteindelijk was de eerst mogelijke datum "pas" na krap twee weken . Maar ja dat geeft ook wel wat tijd voor de ombouw. Omdat "Harrie" zodanig gebouwd was dat nagenoeg alles gedemonteerd kan worden was dit ook gemakkelijk realiseerbaar in de beschikbare tijd.

Allereerst "Harrie" strippen en daarna "Chang" minimaal inrichten voor de keuring. Tja en dan staat ineens de carport vol met spul.

Afbeelding Afbeelding

Vervolgens werd de bodemplaat uit "Chang" gehaald omdat al het meubilair hierop vast geschroefd moet worden middels slagmoeren. Dit ging niet zonder slag of stoot zodat er een nieuwe plaat geplaatst moest worden. Onder de plaat is een laag x-trem van 1 cm gelegd ter isolatie.

Afbeelding

Vervolgens is de treinzit lictelijk aangepast. D.w.z. 4 cm smaller gemaakt omdat de binnenmaat van "Chang" slechts 1,76 m is ipv 1,80 m. Vanwege de modules was dit relatief gemakkelijk te doen. O.a de tafel word daardoor 4 cm smaller:

Afbeelding

Afbeelding

Hetgeen betekent dat de treinzit er weer snel in zit:

Afbeelding

Met kussens:

Afbeelding

Uiteindelijk nog een constructie bedacht om het bed op de hoogte van de tafel te kunnen maken voor de noodzakelijke 1,80 m die de keuring vereist. In de praktijk hebben we voldoende aan de 1,76m wanneer we de tafel laten zakken. Tevens wordt hierdoor al een deel van de wand afgedekt.

Afbeelding

Dan nog het keukenblok plaatsen en de bus is klaar voor de keuring:

Afbeelding

Afbeelding

Daarmee was de bus ruim op tijd klaar voor de keuring, die zonder problemen doorstaan is.

Afbeelding

Volgende keer meer.

_________________
Motto: wanneer je niet meer valt leer je niets meer

Harrie: https://goo.gl/photos/EnjPjajHsGnetUP2A

Chang: https://goo.gl/photos/8ppzp7H9YGe3Sabh7

LiFePO4: https://photos.app.goo.gl/DKhHwBcepf5rawLS6


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 25 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling