CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 29 maart 2024 00:51

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Van autobus naar camper
BerichtGeplaatst: 21 feb 2017 15:46 
Offline
Starter
Starter

Geregistreerd: 04 feb 2017 19:21
Berichten: 10
Woonplaats: Oost-Vlaanderen
Hallo allemaal,

Na hier en daar vanalles gelezen te hebben, stel ik me even voor en wil ik toch ook een aantal vragen stellen.
Wij hebben het fantastische idee gekregen om ook een camper zelf te bouwen. Als ik lees hoe moeilijk de homologatie verloopt, vraag ik me wel eens af hoe fantastisch dit idee is, maar moeilijk doen ligt in onze aard :)
Waarom zelfbouw? We willen een min of mee onopvallende buscamper, aangezien we niet graag op campings staan. Aangezien ik 4 kinderen heb en we thuis met 6 zijn, is het niet evident een bestaand exemplaar te vinden. Tijdens onze verwoede zoektocht naar een gepaste bus, weten we ondertussen wel al een beetje wat we willen. We kijken momenteel naar een Mercedes 611, 711 in autobusmodel, liefst 7m.
Waarom? Liefst een oude, zodat we zelf wat kunnen sleutelen, en liefst eentje met voldoende zitplaatsen, zodat we geen extra zitplaatsen moeten installeren. Daarbij vinden we een vensterbus eigenlijk wel leuk. (dat het niet ideaal is qua isolatie,... nemen we er denk ik bij)

Maar , we hebben de juiste bus nog niet gevonden. (Tips zijn dus welkom :)) en we willen ermee weg in de zomer. ...
Ik weet het: onmogelijke opdracht.. maar wil het misschien toch proberen.

Ik heb ondertussen al bij keuringscentrum geïnformeerd om procedure zo snel mogelijk te doorlopen, maar aantal dingen zijn me niet duidelijk en kreeg ik geen duidelijk antwoord.
Als het gaat over gordelplicht, kijkt men naar eerste inschrijving voertuig. Aangezien we een bus van rond 1994 op het oog hebben, moeten we dan met dit jaar rekening houden of met het feit dat het een camper zal zijn van 2017. BV: stel nu dat we toch zijdelingse zitplaatsen zouden installeren of zo...

Aangezien we de procedure zo snel mogelijk willen doorlopen (zoals velen,...) dachten we eraan de bus zo snel mogelijk een voorlopig bed, keukentje, tafel en opbergkast te geven. Procedure te starten en dan de bus binnenin verder definitief af te werken. Heeft iemand dit al zo gedaan en is het een probleem dat de bus vanbinnen nog zou veranderen tegen tweedehandskeuring? Ik heb het niet over zitplaatsen, maar bv wel over extra bedden, bijkomend toiletje, .... gewicht wordt toch op het einde nog eens bepaald?

Het feit is dat de bus een camper moet worden om ermee te kn rijden. Wij dachten ons C-rijbewijs te halen, maar zolang het officieel een bus is mogen we er nog niet mee rijden, ook al zijn er minder zitplaatsen. Vandaar dat tijdelijk rijden onder huidige categorie geen optie is. Tips om homologatie versneld te doorlopen, zijn dus ook zeker welkom. Goedkeuring van merk zou normaal ok zijn.

En dan nog een algemene vraag: hebben jullie tips waar ik interessante info kan vinden over isoleren, elektriciteit, ... van dit soort bus. Boeken, goede blogs, bedrijven die pakketten aanbieden voor elektra....? Ik heb hier al veel gelezen, maar nog niet echt wat ik zocht. Ik zou bv graag al eens kijken hoe elektrisch schema er zou kunnen uitzien. De bussen die op het oog hebben, hebben standverwarming en daarvoor apart 2 batterijen, en 24 volt circuit. Graag zou ik zelf zonnepanelen installeren en een zo autonoom mogelijke bus creëren. Bestaan hiervoor pakketten, want van elektriciteit weet ik niet zoveel. Ik kan wel ten rade gaan bij maten, maar moet toch eerst wat zicht hebben op mogelijkheden hierin.

Een hele boterham, maar misschien kan ik aan de hand van wat tips, weer verder op zoek.
Bedankt


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 32 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling