CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 28 maart 2024 18:30

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Homologatie: Mercedes Sprinter 313 CDI
BerichtGeplaatst: 15 maart 2017 22:44 
Offline
Starter
Starter

Geregistreerd: 05 maart 2017 17:31
Berichten: 7
Woonplaats: Bornem
Dag iedereen,

Sinds kort hebben mijn vriendin en ik een tweedehands Mercedes Sprinter 313 CDI (bj. 2005) gekocht, die ingeschreven is als Lichte Vracht. Wij wonen in de buurt van Willebroek dus het keuringsstation is niet ver rijden. Ons plan was om op ons gemak dit ombouw-project te starten en eventueel enkele grotere taken uit te besteden aan professionelen. Aangezien we beiden nog student zijn is ons budget beperkt en willen we proberen zo veel mogelijk zelf te doen.

Nu zitten we met het volgende dilemma:
De Sprinter is reeds gekeurd en klaar voor in te schrijven, deze inschrijving vervalt op 10/04.
Bij mijn verzekeringsmakelaar hebben we een offerte aangevraagd en hebben we duidelijk gemaakt dat de sprinter in het eerste jaar niet meer dan 5000 km zal rijden. Toch kregen we een prijs die rond de 800 euro lag, dit als tweede wagen!!???
We vinden het absurd om dit bedrag te spenderen aan een verzekering aangezien we het eerste jaar vooral gaan bezig zijn met de ombouw naar lichte vracht.

Nu is mijn vraag of het jullie beter lijkt om de inschrijving (roos formulier) beter te laten vervallen en eerst de omkeuring naar camper te doen, zodoende een lagere verzekering kan bekomen worden.

ik vroeg me dan ook af of deze omkeuring kan gebeuren met een vrij basic set-up:

beschreven door "gitarista": oudere post in het forum

"Als je een lichte vracht zonder tussenschot ombouwt naar kampeerwagen zijn er eigenlijk maar een paar moeilijkheden ...

- Ombouwattest vereist van de invoerder ...

- Bij inbouw van een extra zitbank met gordels in de woonruimte moet de zitbank CE-gekeurd zijn, de bevestiging ervan moet gekeurd zijn door een bevoegd bedrijf ... eventueel Vinçotte

- Draaistoelen worden enkel aanvaard als ze een originele optie zijn ... eventuele draaiplateau's moeten CE-gekeurd zijn, de bevestiging ervan moet gekeurd zijn door bevoegd bedrijf ...

- remmen moeten conform personenvervoer zijn (categorie M1) ... attest vereist van de invoerder ...

Voor de rest moet er een kookgelegenheid zijn, een tafel en zitgelegenheid, een kleerkast en een slaapgelegenheid ..."

Hier lijkt het alsof de omkeuring redelijk vlot gaat, maar ik heb geen idee in hoeverre dit klopt. Weet er iemand juist hoe lang het duurt vooraleer je wagen effectief wordt gekeurd als camper indien bovenstaande vereisten voldaan zijn"?

Alvast bedankt

Stijn


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 8 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling