CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 28 maart 2024 13:32

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: eerste zelfbouwproject.... alle tips welkom :)
BerichtGeplaatst: 02 mei 2017 16:11 
Offline
Starter
Starter

Geregistreerd: 13 maart 2017 15:03
Berichten: 2
hallo mede zelfbouwers, ik ben stijn. ik heb zonet een tweedehands bestelwagen gekocht en wil deze graag zelf ombouwen. na enkele weken van onderzoek ben ik al heel wat wijzer geworden maar sommige dingen zijn me nog onduidelijk dus leek het me een goed idee deze hier neer te schrijven samen met een overzicht van de gevorderde werken om zelfbouwers in spe te ondersteunen.

mijn bus is een citroen jumper 2.8 HDI van 2005 (L2H2) met 160.000 km. ik wil deze als lichte vracht behouden en dit word mijn huis voor de komende jaren waarmee ik zal rondreizen doorheen europa. ik heb slechts een beperkt budget dus moet keuzes maken in wat ik belangrijk vind. aangezien ik van een warm klimaat hou is isolatie daar zeker 1 van. alsook ventilatie, eigen stroom uit zonnepaneel en stromend water (al dan niet met boiler)

Ik sta op het punt te beginnen met de isolatie maar door het grote aanbod in informatie en de verscheidenheid van meningen zie ik even door de bomen het bos niet meer. als ik het goed heb mag het isoleren van een bus niet op dezelfde manier bekeken worden als het isoleren van een huis. doordat de buitenste laag niet ademend is en het metaal een heel koud oppervlak is waar condensatie aan de binnenkant kan vormen. ik zie de meesten eerst een laag xtrem gebruiken. deze met tape afsluiten en vervolgens de isolatie. dan al dan niet een dampscherm en tot slot de eindlaag.
klopt mijn redenering dat wanneer metaal geen lucht of water doorlaat de enige reden van condens kan komen uit mijn eigen gebruik binnen in de ruimte (ademen,koken,...) ? en dat wanneer ik een dampscherm gebruik aan de warme zijde er nooit vochtige lucht tot aan mijn gevoelige materialen kan zoals isolatie en metaal? het laatste wat ik wil is schimmel in mijn isolatie of roest aan mijn bus! als mijn redenering klopt, waarom word er dan eerst een dampdichte laag als xtrem geplaatst en dan pas de isolatie? is dit om zeker te zijn dat je alle kleine hoekjes mee hebt? wat zou er gebeuren als ik mijn schapenwol rechtstreeks aan metaal plak? van een vriend uit de bouw kan ik gratis beplakkingsmateriaal krijgen dat gebruikt word om metalen dakplaten te beschermen zodat geen condens ontstaat. het materiaal is een soort roofing op een alluminium vel. zou ik deze kunnen gebruiken?
ik lees veel verscheiden meningen over het vullen van de metalen spanten met schuim. waarom zou dit niet kunnen wanneer ik gesloten cel schuim heb zoals ze gebruiken bij alluminium kozijnen? uiteraard van uitgaande dat ik alles mooi vul. dan is er geen lucht meer aanwezig en kan condens toch nooit ontstaan? of zie ik het verkeerd?
ook al werk ik met bescheiden budget lijkt me de voordelen van schapenwol toch wel als muziek in de oren. ik dacht ergens gelezen te hebben dat deze in dekens bestaan. of zijn het enkel de rollen en platen? waar moet ik op letten wanneer deze aan te schaffen? heeft er ooit iemand geurhinder gehad?

zoals u wel merkt heerst hier nog redelijk wat verwarring. hopelijk weten jullie raad ;)
ik heb momenteel geen camera maar foto's volgen binnenkort.


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 9 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling