CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 28 maart 2024 22:52

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: nieuwe L1H2
BerichtGeplaatst: 08 jan 2015 22:28 
Offline
+50 Postings
+50 Postings

Geregistreerd: 28 sep 2006 12:12
Berichten: 97
Woonplaats: Ronse
Mijn huidige zelfbouw kampeerwagen is aan zijn laatste kilometers bezig.
Het is de bedoeling dat ik van mijn volgend project mijn volledig traject van aankoop tot afgewerkte "lichte vracht" met kampeerfaciliteiten hier met jullie deel, natuurlijk ook met de bedoeling om van jullie extra hulp en tips te krijgen.
Onze huidige kamper is gebouwd in een Citroën Jumper L1H2. We houden ervan om zo onopvallend en compact mogelijk op reis te gaan (zonder veel aan comfort in te boeten) zodat we overal door kunnen en overal kunnen parkeren. De nieuwe zal dus opnieuw een L1H2 zonder scheidingswand worden, een Jumper, Boxer of Ducato (al 21cm langer dan ons huidig model), jammer dat de Ford transit custom niet hoog genoeg. Aangezien we nog met drie zijn en de regels voor ombouw de laatste jaren veel verstrengd zijn heb ik er mij al bij neergelegd om deze niet te laten omkeuren. De vorige was wel omgekeurd maar dat was enkel voor het gemak dat alles er kon blijven instaan bij de keuring, er was geen doorgang van voor naar achter (1+2 bank) en dat hebben we nooit echt een probleem gevonden. Ik ga wel eens langsgaan bij een keuringsstation om te horen of ze akkoord zijn dat ik in de nieuwe lichte vracht de meubels er in mag laten staan bij keuring, ik zou het nog kunnen proberen uitleggen als rijdend kantoor voor mijn zelfstandig beroep waarbij ik soms moet overnachten. Als ze niet akkoord gaan dan moet alles er maar uit om te keuren en ga ik op zoek naar een kliksysteem of rail systeem.
Eigenlijk zijn we zeer tevreden van onze huidige indeling die met de jaren aangepast is en ik denk niet dat er veel meer extra uit te halen is. We hebben een dubbel bed dat omvormbaar is tot zithoek en daar onder wat bergruimte. Een keukenblok met potipoti, een Isotherm cruise65 absorbtie koelkast en Truman E2400, een dakventilator met thermostaat en een klapbed voor onze zoon, een hangkastje en wat opbergrekkers.Voor energie een 90Ah deep cycle met 220V omvormer, genoeg capaciteit om 3 dagen vrij te staan.
enkele foto's van de huidige indeling:
Image
Image
Image

Het meeste zal wel kunnen gerecupereerd worden maar de nieuwe zal wel iets ruimer zijn (nuttige l+16cm, b+5cm en h+6cm) dan het vorige model dus sowieso nieuwe vloer en dak uit populier multiplex en wat extra hangkastjes. De isolatie bestond uit speciale geluidsisolatie voor de vloer, 2cm X-trem voor de wanden en 6cm rockwool voor het dak, de nieuwe zal volledig met X-trem geïsoleerd worden. In de oude waren de wanden niet afgewerkt omdat ik zo een paar cm kon winnen, de nieuwe is 5 cm breder dus denk van zijwanden aan te schaffen voor een mooiere afwerking. Bij de vorige had ik strijkmallen voor vloer en plafond gekocht om die makkelijk te kunnen uitzagen, bestaat dat nog want ik vind die niet direct meer terug of wordt het nu klungelen om af te meten en tekenen? Wat ook nog niet duidelijk is mag ik nog zelf een dakkoepel steken?
Elektriciteit zal ook niet veel veranderen, een woonbatterij die opgeladen wordt door een alternator gestuurd relais voor de voeding van wat ledverlichting, dakventilator en de koelkast. Ga er een Victron batterijmonitor op plaatsen en misschien komt er een zonnepaneel maar daar ben ik nog niet uit, je wordt er iets minder incognito door, dus een vaste luifel komt er ook niet, misschien een systeem met magneten.

Zo dat zijn zo een beetje de plannen, het zal nog niet direct zijn want na bestelling is het zeker nog 3 maand wachten want die L1H2 moet gemaakt worden op bestelling.

Volgende week de aankoop van een nieuwe bestelwagen, tussen de Boxer en Jumper is er geen verschil de Fiat heeft wel andere motoren van Iveco dacht ik, eens kijken wie met het salon de beste voorwaarden heeft. Ik denk voor een 3 ton met nuttig laadvermogen van 1125Kg en 110PK te gaan, dat is al meer dan wat we nu hebben.


Laatst bijgewerkt door kvdc op 09 jan 2015 08:29, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 27 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AdsBot [Google]


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling