CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 28 maart 2024 10:06

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ombouw Toyota Land Cruiser (LV) naar camper met bijplaatsing
BerichtGeplaatst: 25 okt 2017 14:05 
Offline
Starter
Starter

Geregistreerd: 28 sep 2017 09:29
Berichten: 14
Hallo allemaal,

Eerste post hier op het forum. Wil om te beginnen iedereen hier al eens bedanken voor al de duidelijke en uitgebreide informatie die jullie enthousiast delen. Ik loop al lange tijd rond met het idee om de licht vracht om te bouwen en zag het echt niet zitten tot ik dit forum tegen kwam, waar er eindelijk mensen zijn die weten waar ze het over hebben!

Okay, dus even de situatie schetsen: Vier jaar geleden een Toyota HZJ75 gekocht om samen met mijn vrouw mee door Amerika te trekken. Ter voorbereiding hadden we er hier een basis interieur voor gebouwd en dat heeft ons goed gediend! De HZJ is een licht vracht met drie zitplaatsen, is voor de eerste keer ingeschreven in 1999 en heeft een ladderchassis dat apart verbonden is met de carrosserie.

Nu wil ik deze wagen laten inschrijven als kampeerwagen, maar niet met hetzelfde interieur. Ik wil namelijk tegelijkertijd een extra zitbank plaatsen achter. Ik heb een tijd geleden een officiële achterbank van deze auto gekocht die zeer praktisch dicht kan plooien. Deze bank is wel nooit geïnstalleerd geweest in mijn auto. Ik heb dus geen idee of de verankeringsbouten voor de zetel en de gordels hiervoor aanwezig zijn.

Vorige week moest ik naar de keuring met de auto, dus ben ik maar direct naar Aarschot gegaan, wat voor mij het meest dichtstbijzijnde station ons dat in staat is om homologaties uit te voeren. Hier dus even met de verantwoordelijke voor deze zaen gesproken op aanraden van vele hier op het forum. Was dit even een tegenvaller! Ik hoopte om met exacte informatie terug naar huis te gaan maar ik vond dat de medewerker niet echt goed op de hoogte was. Hij wist me wel te zeggen dat ze zo maar twee auto's op een jaar hebben dus dat verklaart.

Ik wil graag even het document dat hij me gegeven heeft met jullie delen, ook al zijn jullie allemaal goed ingelicht hier!

--------------------------------------------------------------------

Wat betreft de aanvraag voor goedkeuring naar kampeerwagen:

Verwijzend naar het KB van 15 Maart 1968, betreffende het technische reglement voor personenwagens en aanhangwagens kunnen wij het volgende afleiden:

A Artikel 1, §2 punt 10
Kampeerwagen is een voertuig van categorie M voor special doeleinden waarvan de constructie woon accomodatie omvat die ten minste bestaat uit de volgende uitrusting:
1. Zitplaatsen en tafel
2. Slaap accomodatie die met behulp van de zitplaatsen kan worden gecreëerd
3. Kookgelegenheid (fornuis, plaats om af te wassen, lopend water,…)
4. En opbergfaciliteiten
De hele uitrusting dienst vast bevestigd te zijn in het voertuig, de tafel mag echter zodanig zijn ontworpen dat zij gemakkelijk opklapbaar is.

B Artikel 9
Dient een kampeerwagen een laadvermogen te hebben van minstens 20% van de maximale massa

C
U dient een attest van de constructeur te hebben dat zij akkoord zijn met de verbouwing naar kampeerwagen en dat de remcertificaten van het voertuig (N1 goederenvervoer) voldoen aan de remcertificaten van een M1 voertuig personenvoertuig)

Let op, indien u wijzigingen doet aan het carrosserie of het bijplaatsen van zitplaatsen dient u met volgende rekening te houden:
- Carrosserie: Akkoord van de constructeur of mandataris m.b.t. de verbouwing van het voertuig
- Zitplaatsen: u dient deze door AIB Vincotte te laten testen op de Europese richtlijnen 76/115 verankeringspunten veiligheidsgordels; 77/541 plaatsing van de veiligheidsgordels; 74/408 verankering van de zitplaatsen
- Voor een nieuw voertuig moet u een emissie hebben van Euro 4, en niet meer dan 300 km op de teller staan hebben.

Om het gelijkvormigheidsattest te bekomen, dient u ons een dossier te sturen met volgende gegevens:
- Kopij eventueel inschrijvingsbewijis / aanvraag tot inschrijving van een voertuig (bij nieuw voertuig)
- Kopij gelijkvormigheidsattest
- Foto’s van de inrichting van het voertuig + gedetailleerd plan van de inrichting van het voertuig
- Ticket afgeleverd door de technische controle m.b.t. het tarragewicht van het voertuig, de keuring moet bevestigen dat de voorziening van brandstof en het waterreservoir minstens 90% gevuld zijn
- Attest m.b.t. akkoord verbouwing naar kampeerwagen + het attest van de remcertificaten
- Indien er zitplaatsen zijn bijgeplaatst: testrapporten van AIB Vincotte

Daarna, indien het dossier in orde is, zullen wij u de toelating geven om de procedure gelijkvormigheid via de technische control op te starten voor het bekomen van een gelijkvormigheidsattest als kampeerwagen.

-------------------------------------------------------------------

Nu heb ik hier op het forum mij reeds proberen in te lichten maar heb toch wat vragen.

Denken jullie om te beginnen dat de beschreven procedure nog actueel is?

IVM het plaatsen van bijkomende zetels: moeten deze altijd special gekeurd zijn of is een fabriekszetel van het oorspronkelijke voertuig voldoende? Zou niet weten hoe ze dit kunnen bevestigen.

Heeft iemand een idee waar ik van Toyota de toestemming kan vragen? Dit is dan voor zowel het kamper interieur als de zitplaatsen veronderstel ik?

Ondertussen heb ik ook al contact genomen met Vincotte met de vraag of ze mij een installateur konden adviseren voor de zetel. Denk dat de vraag niet goed was begepen, want ik kreeg als antwoord dat dit gewoon bij een garage kon en dat de keuring dit wel kon goedkeuren!

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Alexander


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 20 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling