CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 29 maart 2024 06:14

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Lichte vracht omgeboud tot camper. dienstnota keuring.
BerichtGeplaatst: 19 feb 2019 11:11 
Offline
Starter
Starter

Geregistreerd: 08 mei 2018 10:46
Berichten: 31
Beste,

Aangezien ik vaak lees dat het helemaal niet kan om een lichte vracht omgebouwd tot camper voor te rijden op de keuring deel ik graag deze dienstnota verkregen van de keuring van Nazareth. Hieruit blijkt duidelijk dat dit wel toegestaan is.

[size=50]
Citaat:
Instructie n°: VO/MOW/INS.TK/2017-03/2017Herz.2

Instructie n°: GOB/BM/INS.TK/2017-03/2017Herz.2

1. ALGEMEEN

Ingevolge het verschijnen van het K.B. van 17/03/03 worden de nieuwe kampeerwagens verplicht goedgekeurd onder de categorie M. Voor de voertuigen voor het eerst ingeschreven of in verkeer gesteld vanaf 31 maart 2003 dienen alle zitplaatsen gebruikt tijdens het rijden, behalve deze geplaatst in langsrichting, (zie voorschriften in punt 2.2.4.2.), goedgekeurd te zijn. Dit wil zeggen dat deze zitplaatsen bevestigd zijn met goedgekeurde verankeringspunten en uitgerust met goedgekeurde veiligheidsgordels.

Voorts geeft de richtlijn 2007/46/EG van het Europees Parlement en de Raad van 5 september 2007, die een kader bepaalt voor de goedkeuring van de motorvoertuigen, hun aanhangwagens en systemen, componenten en de technische entiteiten bestemd voor deze voertuigen, de lijst weer van de eisen waaraan de kampeerwagens moeten beantwoorden.

Deze richtlijn werd in Belgisch recht omgezet bij het koninklijk besluit van 14 april 2009 tot wijziging van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 betreffende het technisch reglement waaraan motorvoertuigen en hun aanhangwagens moeten voldoen.

De richtlijn 92/21/EEG van de Raad van 31 maart 1992 geeft de massa's en afmetingen van de motorvoertuigen weer.

De richtlijn 2005/39/EG van het Europees Parlement en de Raad van 7 september 2005 tot wijziging van Richtlijn 74/408/EEG van de Raad inzake motorvoertuigen, met betrekking tot de zitplaatsen en de bevestiging en hoofdsteunen daarvan in motorvoertuigen.

2. KAMPEERWAGENS

2.1. DEFINITIES

2.1.1. Kampeerwagen

Een kampeerwagen (VC – SA) is een voertuig van de categorie M1 voor speciale doeleinden waarvan de constructie een woonaccommodatie omvat die tenminste bestaat uit de volgende uitrustingen:

- zitplaatsen en een tafel

- slaapaccommodatie die met behulp van de zitplaatsen mag worden gecreëerd

- kookgelegenheid

- opbergfaciliteiten

Deze uitrusting moet vast zijn bevestigd. De tafel mag echter zodanig zijn ontworpen dat zij gemakkelijk opklapbaar is.

Opmerking: sommige motorvoertuigen (N1, N2, N3) kunnen eveneens voorzien zijn van een inrichting als kampeerwagen.

* Een lichte vrachtauto / vrachtwagen die uitgerust is met een scheidingswand tussen de bestuurdersruimte en de woonaccommodatie en de vereiste uitrusting voor kampeerwagens kan ingeschreven worden, oftewel:

* als lichte vrachtauto, vrachtwagen

* als kampeerwagen (M1) met wijziging van categorie en aard

* Een lichte vrachtauto / vrachtwagen zonder scheidingswand tussen de bestuurdersruimte en de woonaccommodatie en voorzien van de vereiste uitrusting voor kampeerwagens kan ingeschreven worden, oftewel:

* als lichte vrachtauto (zie fiscale regels van toepassing op de dubbele cabines), vrachtwagen

* als kampeerwagen (M1) met wijziging van categorie en aard

Wanneer het voertuig ingeschreven is als lichte vrachtauto / vrachtwagen of kampeerwagen, is het verboden om personen te vervoeren op de zetels die enkel mogen gebruikt worden bij stilstand van het voertuig.

Indien het voertuig uitgerust is met een scheidingwand, is het verboden om personen te vervoeren op de vaste zitplaatsen in het woongedeelte. Deze zitplaatsen mogen enkel gebruikt worden bij stilstand van het voertuig. Zie punt 2.2.4.1.

In geval van verandering van categorie (N naar M1), is een nieuwe goedkeuringsprocedure noodzakelijk.

2.1.2. TARRA van een kampeerwagen

De TARRA wordt bepaald door een weging van het voertuig.

De TARRA geeft de massa van het voertuig weer (gecarrosseerd met koelvloeistof, smeerolie, gereedschap en reservewiel) :

* zonder bestuurder ;

* met brandstof (diesel of benzine of LPG): reservoir gevuld tot minimum 90% ;

* met drinkbaar water en gas: reservoir gevuld tot minimum 90%.

Het voertuig moet aangeboden worden in de configuratie zoals hierboven beschreven.

Bij voorrijden dient de aanbieder te verklaren dat aan de vereiste vullingsgraden is voldaan. Dit wordt eveneens automatisch vermeld op het identificatieverslag: “Nuttig laadvermogen: op verklaring van de klant zijn alle reservoirs (brandstof, water, gas) op het moment van de weging gevuld tot minimum 90% van hun capaciteit”.

Indien zou blijken dat de vullingsgraden niet 90% (van hun maximale capaciteit) bedragen, gaat men als volgt te werk:

* indien op een eenvoudige wijze de ontbrekende inhoud van de reservoirs (brandstof, water, gas) kan bepaald worden, kan de gewogen TARRA vermeerderd worden met de resterende massa (brandstof en/of water om de 90% capaciteit van het reservoir te bekomen).

Deze simulatie kan enkel toegepast worden op basis van de door de klant aangereikte documentatie met betrekking tot de inhoud van de reservoirs.

* Indien de capaciteit van de reservoirs niet kan bepaald worden, dan wordt de sanctie 614 / 3 toegekend. Er wordt geen weging uitgevoerd noch een identificatieverslag afgeleverd.

614/3: Kampeerauto’s: Reservoirs: motorbrandstof, water, gas: bij weging niet tot 90 % gevuld.

Bij de herkeuring wordt:

* ofwel het voertuig gewogen met reservoirs gevuld tot op 90 %

* ofwel de massa van het resterende deel bepaald op basis van de door de klant aangereikte documentatie.

Opmerking : ρdiesel = 0,83 kg / l , ρbenzine = 0,73 kg / l, ρlpg = 0,54 kg / l.

2.1.3. Nuttig laadvermogen

Nuttig laadvermogen = MTM – (TARRA + 75 kg)

2.2. PRAKTISCHE TOEPASSING

2.2.1. Toepassingsgebied

Deze instructie is van toepassing op alle kampeerwagens (eveneens de kampeerwagens goedgekeurd als alleenstaand geval).

In de volgende gevallen wordt een weging uitgevoerd en een identificatieverslag afgeleverd:

* bij de éérste keuring

* in geval van een tweedehandskeuring (bij een tweedehandskeuring waarbij het (tarra)verschil (met vorig identificatieverslag) kleiner is dan 70 kg, wordt er geen identificatieverslag afgeleverd)

* bij de administratieve regularisatie na inschrijving en vóór indienststelling

* bij een periodieke keuring waar een verbouwing, die mogelijk een invloed heeft op de TARRA van het voertuig, wordt vastgesteld of gemeld

* op vraag van de klant om een identificatieverslag te bekomen, opgesteld in functie van deze instructie (regularisatie) (*).

(*) Uit te voeren keuringen – aan te rekenen tarieven :

* De klant wenst enkel een aangepast identificatieverslag:

Herkeuring + weging + afleveren identificatieverslag.

* De klant wenst een aangepast identificatieverslag EN een technische keuring:

* Buiten zijn cyclus (met wijziging van de referentiedatum)

* Bij een periodieke keuring

Technische keuring + milieu + weging + afleveren identificatieverslag.

2.2.2. Weging van de kampeerwagens

Wanneer de kampeerauto wordt gewogen, zal deze prestatie altijd worden aangerekend. De kampeerwagen wordt gewogen zoals weergegeven onder punt 2.1.2.

2.2.3. Nuttig laadvermogen

* De volgende regel moet steeds gerespecteerd worden:

MTM – TARRA ≥ 75 kg

Het nuttig laadvermogen (MTM - (TARRA + 75 kg)) zal (automatisch) op het keuringsbewijs vermeld worden met nuttige informatie voor de klant : “068/4 – Nuttig laadvermogen (maximale beschikbare massa te verdelen, door de bestuurder en onder zijn verantwoordelijkheid, tussen passagiers, lading/goederen en bijkomende uitrusting) = xxx kg. De maximum toegelaten massa mag in geen enkele beladingstoestand overschreden worden op de openbare weg.”

* Indien dit niet het geval is (0 < MTM – TARRA<75 kg), zal de code 614/2 (automatisch) op het keuringsbewijs opgenomen worden:

614/2: verschil tussen Maximale Toegelaten Massa en TARRA: minder dan 75 kg.

* Indien de TARRA > MTM, moet het voertuig geweigerd worden. Een keuringsbewijs “verboden tot het verkeer” met de sanctiecode 614/1 zal uitgereikt worden.

614/1: TARRA groter dan de maximale toegelaten massa

* Het keuringscentrum zal een dossier met foto’s aan de regionale goedkeuringsinstantie overmaken indien het abnormale of bedrieglijke aanpassingen kan vaststellen (binneninrichting, opbouw, onderdelen) met als doel de tarra van het voertuig te verlagen.

2.2.4. Toekennen van het aantal zitplaatsen van kampeerwagens

2.2.4.1. Algemeen principe

* Voor zover de (volgens PVG, C.O.C. of goedkeuring alleenstaand geval) goedgekeurde zitplaatsen fysiek aanwezig zijn, zullen deze vermeld worden op het identificatieverslag.

* Indien er voor een bepaalde zitplaats niet is voldaan aan de verplichting van de veiligheidsgordel wordt deze zitplaats NIET vermeld op het identificatieverslag.

Opmerking: Deze zitplaatsen dienen NIET verwijderd te worden, aangezien ze toegelaten zijn bij stilstand van het voertuig.

Opmerking: voor wat betreft voertuigen die voor de eerste keer werden ingeschreven vanaf 29 oktober 2013 moeten de zitplaatsen die niet ontworpen zijn om gebruikt te worden wanneer het voertuig rijdt op de openbare weg duidelijk aangeduid worden aan de gebruikers door middel van een pictogram of teken met passende tekst. Louter ter indicatie vindt u in bijlage 1 enkel voorbeelden van pictogrammen.

Indien er geen pictogram of teken met passende tekst aanwezig is, pas de volgende sanctiecode toe:

701/3: ZITPLAATSEN: afwezigheid pictogram of bordje met passende tekst

Om de klanten iets meer tijd te geven om zich te informeren en zich in regel te stellen, wordt tot en met 2 juni 2018 een code 711/5 te geven i.p.v. van een code 701/3.

De sanctiecode 701/3 wordt opnieuw toegekend vanaf 3 juni 2018.

Opmerking : vanaf 01/04/03 moet elke toegekende zitplaats gebruikt tijdens het rijden:

* goedgekeurd zijn (d.w.z. aantal opgenomen in goedkeuring - PVG, C.O.C., …);

* voorzien zijn van een goedgekeurde veiligheidsgordel en goedgekeurde verankeringspunten.

Deze bepaling geldt NIET voor zijdelingse zitplaatsen (met rugleuning in de dwarsrichting). Het gebruik van de zijdelingse zitplaatsen tijdens het rijden, is verboden voor de voertuigen voor de eerste maal ingeschreven vanaf 20/10/2007.

Deze zitplaatsen mogen vanaf die datum dus niet meer meegeteld worden als zitplaatsen voor deze voertuigen.

2.2.5. Identificatieverslag van de kampeerwagen

2.2.5.1. Identificatieverslag:

Er zal steeds een identificatieverslag opgesteld worden, tenzij een sanctiecode 614/2 of 614/1 werd toegekend (zie punt 2.2.3.).

Op het identificatieverslag worden de volgende gegevens vermeld:

* de maximale toegelaten massa (MTM);

* de TARRA ;

* het nuttig laadvermogen ;

* het aantal reglementaire zitplaatsen.

2.2.5.2. Het identificatieverslag wordt NIET opgesteld indien:

De sanctiecode 614/2 of 614/1 (zie punt 2.2.3.) opgenomen is op het keuringsbewijs.

2.3. BIJZONDERHEDEN

2.3.1. De ombouwing van reeds in het verkeer gebrachte voertuigen naar VC / SA kan vanaf 01/05/2003 niet meer onder hetzelfde PVG-nummer.

Er dient in dat geval een individuele gelijkvormigheidsprocedure als alleenstaand geval zonder demontage (op voorwaarde dat het voertuig reeds over een Belgisch PVG-nummer beschikt onder een andere aard) uitgevoerd te worden.

2.3.2. Kampeerwagens in dienst gesteld voor 01/04/2003 kunnen worden voorgereden met als aard:

* SA op basis van een Belgisch referentienummer of een Europese goedkeuring (COC), Belgisch PVG-nummer of individueel goedkeuringsnummer;

* VC op basis van een PVG–nummer of individueel goedkeuringsnummer.

2.4. TARIEF

* Het tarief identificatieverslag wordt steeds aangerekend indien er een identificatieverslag wordt afgeleverd.

* Het tarief weging wordt voor iedere weging aangerekend.

Enige uitzondering: bij een tweedehandskeuring waarbij het (tarra)verschil (met vorig identificatieverslag) kleiner is dan 70 kg, wordt de weging NIET aangerekend.

3. KAMPEERAANHANGWAGENS (CR)

3.1. DEFINITIES

3.1.1. Kampeeraanhangwagen

Elke aanhangwagen die gebouwd of omgebouwd is voor het verblijf van personen en waarvan de binneninrichting blijvend aan het koetswerk bevestigd is.

3.1.2. TARRA van de kampeeraanhangwagen

Deze TARRA wordt steeds bepaald door een weging van het voertuig in de toestand zoals het voertuig wordt voorgereden:

* het gecarrosseerd voertuig;

* de tank(s) met drinkbaar water en gas zoals voorgereden; deze mogen leeg zijn.

3.2. WEGING VAN DE KAMPEERAANHANGWAGEN

3.2.1. Een weging van een kampeeraanhangwagen dient uitgevoerd te worden:

- bij de eerste keuring na (her)inschrijving.

- bij een periodieke keuring wanneer een verbouwing, die mogelijk een invloed heeft op de TARRA van het voertuig, wordt vastgesteld of gemeld.

3.2.2. Te controleren punten

De TARRA moet kleiner of gelijk zijn aan de MTM:

TARRA ≤ MTM

3.3. IDENTIFICATIEVERSLAG VAN DE KAMPEERAANHANGWAGEN

3.3.1. Als de bovenstaande voorwaarde vervuld is, kan het voertuig aanvaard worden. Er zal op het identificatieverslag het volgende worden vermeld:

* de maximale toegelaten massa (MTM);

* de TARRA (zoals gewogen in het keuringscentrum);

* het nuttig laadvermogen = MTM – TARRA.

3.3.2. Indien aan de bovenvermelde voorwaarde niet is voldaan, moet het voertuig geweigerd worden. Een keuringsbewijs “verboden tot het verkeer” met de sanctiecode 614/1 zal uitgereikt worden.

614/1: TARRA groter dan de maximale toegelaten massa

Er wordt GEEN identificatieverslag opgesteld.

3.4. TARIEF

* Het tarief identificatieverslag wordt steeds aangerekend indien er een identificatieverslag wordt afgeleverd.

* Het tarief weging wordt voor iedere weging aangerekend.

4. TOEPASSINGSDATUM

Deze instructie is van toepassing vanaf 25/09/2017.

VOOR DE MINISTER,

Secretaris-Generaal

Ir. Filip Boelaert,

voor het Vlaamse gewest

Deze instructie is van toepassing vanaf 16/10/2017.

NAMENS DE STAATSECRETARIS,

De Directeur-Generaal

Jean-Paul Gailly,

voor het Brussels gewest

BIJLAGE 1:

Hieronder vindt u enkele voorbeelden van pictogrammen. De lijst met voorbeelden is ni
[/size]


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 3 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling