CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 28 maart 2024 18:44

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Citroën Jumper L3H2 2008 & homologatie??
BerichtGeplaatst: 19 apr 2020 17:19 
Offline
Starter
Starter

Geregistreerd: 19 apr 2020 12:37
Berichten: 17
Woonplaats: Leuven
Dag iedereen,

Eerste post, en direct al een ingewikkelde vraag (voor mij dan toch :D)

Mijn vriendin en ik zijn van plan zelf een campervan te bouwen. We zijn nu al enkele weken bezig met het plannen van hoe we het gaan aanpakken. Alles gaat redelijk vlot door middel van fora en de miljoenen YouTube- filmpjes. Tot we op het begrip homologatie kwamen… Dit willen we wel eerst even uitpluizen vooraleer we onze camionette aankopen.

Ik kan onze plannen helemaal uitleggen, maar in grote mate willen we:
- De campervan zelf isoleren
- Meubels erin bouwen: een bed, kastjes, stoeltje en tafel om aan te eten, keukentje (vuur op gas en met compressor koelkast)
- Nog een zijraam en dakraam plaatsen, alsook een zonnepaneel.

Het gaat om een Citroën Jumper L3H2 uit 2008 met drie zetels vooraan en een scheidingswand. Keuring is in orde.

Het begrip homologeren is nogal nieuw voor mij. En na een halve dag op het forum scrollen, ben ik niet echt wijzer geworden. Als ik het goed begrijp moet je je voertuig laten homologeren telkens je een aanpassing doet om zo conform te zijn met de Europese normen en richtlijnen. Ook laat je dan best je voertuig homologeren van vrachtauto (categorie N) naar personenauto (categorie M) om zo goedkopere verzekering te krijgen. Je kan dan ook je camionette laten als vrachtauto (categorie N), maar dan wel meer verzekering betalen.

Dat is mijn interpretatie na een dagje scrollen… ik hoop dat dit klopt? Op een bepaald topic vond ik dan terug dat dit enkel is bij voertuigen ingeschreven vanaf 2013.

Dus nu heb ik volgende vragen:
- Mogen wij ‘onze goesting’ doen omdat deze uit 2008 is en niets willen veranderen aan het aantal zetels?
- Mogen wij zomaar de scheidingswand eruit halen?
- Mogen wij voor de rest alles zelf bouwen in de campervan (meubels etc.)
- Mogen wij zelf de ramen en het zonnepaneel plaatsen.
- Als we dan zouden laten homologeren. Wat is de kostprijs?
- Moet je dan best eerst je voertuig laten homologeren alvorens je begint te verbouwen of erna?

Ik vind het een zeer verwarrend onderwerp en begreep ook uit vorige topics dat er niet één lijn in valt te trekken en dat het vooral afhangt van je voertuig. Ik hoop toch ten minsten een beetje duidelijkheid te krijgen via dit topic. Waarvoor al dank!


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 1 reply

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling