CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 29 maart 2024 15:24

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Experiment met steenwol, glaswol en schapenwol.
BerichtGeplaatst: 10 mei 2020 14:33 
Offline
+1000 Postings
+1000 Postings
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 jan 2011 18:59
Berichten: 1907
Woonplaats: Súdwest Fryslân, Nederland
Juni 2019 - mei 2020

Experiment.

Regelmatig is er op de diverse fora een discussie over welk isolatiemateriaal geschikt is voor het isoleren van een buscamper.
Ik heb zelf schapenwol gebruikt. De een zweert erbij en een ander heeft geen vertrouwen in natuurlijke materialen.

Bezwaren zijn o.a., dat het zou zakken en het vochtgedrag.

Nu heb ik al aantal keren wanden van de bus open gehad. O.a de schuifdeur en de achterklep. Ik heb geen zakken van het materiaal kunnen constateren. Met een lichte verlijming en met licht klemmen tussen buiten en binnenwand blijft het materiaal uitstekend zitten.
Ook wat het vochtgedrag betreft, staat schapenwol erom bekend, dat het vochtregulerend is. Het heeft de eigenschap van water op kunnen nemen in de vezel en het ook weer afstaan, als de luchtvochtigheid lager wordt. Het zou zo’n 35% van het eigen gewicht in water op kunnen nemen.

De proef die ik gedaan heb:

Ik heb drie yoghurtbekers van een liter gevuld met, glaswol, steenwol en schapenwol.
Van ieder materiaal exact 43 gram. Daarmee was iedere beker tot boven gevuld.
Bovendien heb ik er in iedere beker 15 gram water bij gedaan.
Deze drie bekers heb ik vervolgens afgesloten en in de bus achter de bank gezet. Ze hebben er op 3 weken na een jaar in gestaan. Ik schat zo’n 12.000 km.

Vandaag de bekers opengemaakt. Bij geen van de bekers heb ik kunnen constateren, dat het materiaal gezakt was.
Nu is het ook maar een kleine hoeveelheid natuurlijk. Eigenlijk zou je het met rechtopstaande buizen van zo’n 1,5 meter moeten experimenteren.
Voor nu dus geen verschil.
Wat wel zichtbaar en voelbaar was, was dat de schapenwol beduidend droger was. De steenwol, was onder in de beker duidelijk het natst. Je kon het water eruit knijpen. Daarna de glaswol. Het meest droog was de de schapenwol. Alleen daar waar de wol de bodem raakte was het een klein beetje nat. Dat wol het vocht dus opneemt klopt.

Naast dit experiment heb ik ook twee bekers meegenomen zonder deksel. De een met schapenwol en de ander met steenwol. (Glaswol was op.) Tussen het materiaal heb ik een gladgeschuurde spijker gelegd.

Na een jaar zit er aan de onderkant van de spijker in de wol een klein roestplekje. Op de spijker in de steenwol zit beduidend meer roest. Opvallend bij beide is dat de roest aan de onderkant van de spijkers zit. De bovenkant is roestvrij.

Hoewel ik beide experimenten zorgvuldig uitgevoerd heb, blijft het natuurlijk een experiment van een amateur. Het is geen wetenschappelijk experiment. Ik verbind er dan ook geen conclusies aan. Dat mag ieder voor zich uitmaken.
Onderstaand foto’s van het experiment.

Steenwol:

Image

Image

Glaswol:

Image

Image

Schapenwol:

Image

[img]https://lh6.googleusercontent.com/mJT-nn7ARBefxOYhzN9TbB5It-_ Juni 2019 - mei 2020
-GAGYMsbZdJung[/img]

En de spijkers:

Image

Image

Image

Image

_________________
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 29 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling