CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 18 apr 2024 15:43

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bestelwagen vs. Minibus
BerichtGeplaatst: 16 mei 2020 23:08 
Offline
Starter
Starter

Geregistreerd: 16 mei 2020 19:32
Berichten: 12
Woonplaats: Pajottenland
Hallo iedereen,
Wij zijn een gezin met 2 kinderen (5j en 9j) en ik ben al maanden, maar vooral de laatste weken het internet aan het uitpluizen om een geschikte "doe-het-zelf" camper voor ons gezin uit te zoeken. Zowat dagelijks zoek ik op het net naar Spinters, Ducato's en Crafters vanaf 2010. Topics en informatie genoeg voor zelfbouwcampers voor 2 personen, voor 4 is al wat anders. Maar wanneer je dan topic per topic begint te doornemen merk je dat niet het ombouwen het grootste probleem is, maar bijvoorbeeld het bijplaatsen van 2 extra zitjes voor de kinderen (en dan vooral de homologatie ervan) de grootste ergernis is.

Nu vroeg ik me af, of dit niet "gemakkelijker" kan bekomen worden door niet naar een geschikte bestelbus te zoeken, maar eerder naar een minibus (rijbewijs B - max. 8 plaatsen) waarbij je dus eerder nog stoelen kan verwijderen, ipv ze te moeten bijplaatsen?
Het groot aantal ramen zou voor mij eerder een voordeel, dan een nadeel zijn (zicht), een gewone bestelwagen zou ik immers ook willen uitrusten met een paar extra ramen.
Het nadeel daarvan is uiteraard de isolatie, al denk ik dat dat op zich wel beter zal meevallen dan bijvoorbeeld in een daktent te moeten overnachten. Wat ik nog een voordeel vind, t.o.v. een gewone bestelwagen, is dat je meestal de bus in kan via een (automatische) zijdeur, waarbij je bijvoorbeeld 's avonds of 's nachts geen schuifdeur hoeft dicht te gooien bij het betreden of verlaten van de bus.
Grootste nadeel die ik vooral dan zie, zal eerder het gewicht zijn, maar vooral ook de lengte...

Ik weet totaal niet of er busjes zijn die groot genoeg zijn, maar toch nog met rijbewijs B mogen bestuurd worden? Bij mijn zoektocht naar bestelwagen keek ik steeds naar L4H3(2), en in die categorie kom ik steeds busjes van 9 personen tegen, of "rolstoel"busjes?

Iemand die tips kan geven, zodat we toch al verder kunnen zoeken naar de juiste bus? Ben ik (onterecht) te veel afgeschrokken ivm de homologatie van extra zitplaatsen voor een bestelwagen, en/of mag ik ook uitkijken naar zo'n minibusjes. Qua look hou ik wel sowiso al meer van een busje ipv een "gewone" bestelwagen...


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 29 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: demoaties


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling