CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 28 maart 2024 17:06

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 118 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ombouw bus naar Camper: het plan
BerichtGeplaatst: 10 nov 2020 01:07 
Offline
+250 Postings
+250 Postings

Geregistreerd: 08 nov 2020 16:04
Berichten: 430
Dag allemaal,

Ik plan een eventuele ombouw van bus naar Camper.
Ik start even dit topic omdat ik toch tegen een aantal uitdagingen loop die complexer leken dan verwacht. Vooral de uitdaging om binnen de regels te blijven.

Ik geef grofweg een plan en alle stappen die ik momenteel voorzie. Een leidraad is https://www.vlaanderen.be/uw-voertuig-o ... mpeerwagen (al maakt die denk ik het niet eenvoudig...).

Alle commentaren welkom, op basis ervan pas ik eventueel de openingspost aan.

Doel: Camper voor 2 personen slapen: eventueel tot 6 personen vervoer. Die 6 plaatsen zou mooi zijn, eindigen met 4 kan ook. Voor korte en langere vakanties.

Start: ik koop een Ducato - of gelijkaardig van Citroën/Peugeot , L2H2 of L3H2, bus, minstens Euro6. Bij voorkeur 3-zit.
Voorlopig inschrijven als LV. Zal als LV wel eens gebruikt worden om wielerwedstrijden te volgen.

Ontwerp:
- Draaiende voorstoelen (ook eventueel de driezit)
- 2zit-bank met opvouwtafeltje achteraan, eventueel een verwijderbare derde zetel
- Breedtebed 130a140cm
- Douchekabine met WC (ik weet, allemaal nipt in een L2H2)
- minikeukentje (eventueel uitneembaar om buiten te koken)
- wat bergruimte
- optie: bergruimte hoog genoeg om onder bed fietsen mee te nemen. Nog te bekijken of dat hogere bed wel realistisch is.
- optie alternatief: L3H2, met de extra 60cm plaats om achteraan 2 fietsen in de breedte te plaatsen.
- Extra batterij; laden via net en tijdens tijden. Later eventueel PV.
Beperkt gebruik elektriciteit voor pomp water, verwarming, koelkast, licht en een aantal USB laadpunten en 1 of 2 240V stopcontacten (zonder specifiek doel)
- warm water, wateropslag -in camper- en vuilwateropvang -onder de camper. Water keuken via Jerrycan
- Verwarming
- Een aantal ramen
- Ventilatie en raam in dak
- luifel
- Eventuele voortent voor langere kampeerperiodes
- Er is een achtercamera

Laten uitvoeren:
Extra zetels
Draaiende voorstoelen*
ramen, dakramen, dakventilatie*
vuilwateropvang*
aftap diesel voor warm water en eventuele verwarming
* op zich zou ik deze wel zelf willen doen, maar mag en kan dat nog? Het is me even niet duidelijk...

Zelfbouw:
Inrichting en afwerking met isolatie, vloer, tafel, bed, keukenblok, douchecabine
Sanitair
Verwarming (CO melder)
Elektriciteit

Keuring naar Camper: kan pas als alles ‘af’ is. Zowat alle werken vragen een aanpassing van het COC. Dus ‘snel’ als camper laten keuren en dan verder ombouwen kan niet (meer) want het vraagt nadien telkens een nieuwe keuring om COC te laten aanpassen (oa Tara gewicht). Die snelle keuring zou handig zijn om al met meerdere personen te kunnen rondrijden.

Nog na te kijken technische eisen bus:
3.5 ton max gewicht => zijn alle modellen Ducato tot 3.5 ton? Indien niet: hoe zijn die te herkennen?
Alternator: is die altijd zwaar genoeg om extra batterij te laden?
Wat is verschil tussen de verschillende Euro 6 versies (en is dat relevant)
Verzekering camper:
Eigen autoverzekering biedt dit niet aan, andere gecontacteerde autoverzekering biedt het aan bovenop andere autoverzekering (autos van verzekering veranderen?)

Grove planning:
Aankoop voertuig
Zoeken ombouw hulp en laten uitvoeren: 3 maanden
zelfbouw: 3 maanden
Herkeuring/COC bekomen: 2 maanden. Waarbij ik versta dat de ombouwer zelf een deel van de keuring op zich neemt. + Herinschrijven en nieuwe verzekering.
Waarbij de 3 laatste periodes wel in elkaar kunnen overlopen.

Na 8 maanden zou ik dan met de Camper kunnen rondrijden.

Ter info: Eerste richtofferte voor zetels, ramen is onderweg. Is er hier op het forum een lijstje met COP bedrijven die zelfbouwers ondersteunen? Een bedrijf dichter bij huis -Leuven-Tienen zou handig zijn.

_________________
Een plan: http://www.zwerfautosite.be/phpBB3/viewtopic.php?f=26&t=60083
feedback is welkom ;-)


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 117 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 118 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling