Dag allemaal,
Ik plan een eventuele ombouw van bus naar Camper.
Ik start even dit topic omdat ik toch tegen een aantal uitdagingen loop die complexer leken dan verwacht. Vooral de uitdaging om binnen de regels te blijven.
Ik geef grofweg een plan en alle stappen die ik momenteel voorzie. Een leidraad is
https://www.vlaanderen.be/uw-voertuig-o ... mpeerwagen (al maakt die denk ik het niet eenvoudig...).
Alle commentaren welkom, op basis ervan pas ik eventueel de openingspost aan.
Doel: Camper voor 2 personen slapen: eventueel tot 6 personen vervoer. Die 6 plaatsen zou mooi zijn, eindigen met 4 kan ook. Voor korte en langere vakanties.
Start: ik koop een Ducato - of gelijkaardig van Citroën/Peugeot , L2H2 of L3H2, bus, minstens Euro6. Bij voorkeur 3-zit.
Voorlopig inschrijven als LV. Zal als LV wel eens gebruikt worden om wielerwedstrijden te volgen.
Ontwerp:
- Draaiende voorstoelen (ook eventueel de driezit)
- 2zit-bank met opvouwtafeltje achteraan, eventueel een verwijderbare derde zetel
- Breedtebed 130a140cm
- Douchekabine met WC (ik weet, allemaal nipt in een L2H2)
- minikeukentje (eventueel uitneembaar om buiten te koken)
- wat bergruimte
- optie: bergruimte hoog genoeg om onder bed fietsen mee te nemen. Nog te bekijken of dat hogere bed wel realistisch is.
- optie alternatief: L3H2, met de extra 60cm plaats om achteraan 2 fietsen in de breedte te plaatsen.
- Extra batterij; laden via net en tijdens tijden. Later eventueel PV.
Beperkt gebruik elektriciteit voor pomp water, verwarming, koelkast, licht en een aantal USB laadpunten en 1 of 2 240V stopcontacten (zonder specifiek doel)
- warm water, wateropslag -in camper- en vuilwateropvang -onder de camper. Water keuken via Jerrycan
- Verwarming
- Een aantal ramen
- Ventilatie en raam in dak
- luifel
- Eventuele voortent voor langere kampeerperiodes
- Er is een achtercamera
Laten uitvoeren: Extra zetels
Draaiende voorstoelen*
ramen, dakramen, dakventilatie*
vuilwateropvang*
aftap diesel voor warm water en eventuele verwarming
* op zich zou ik deze wel zelf willen doen, maar mag en kan dat nog? Het is me even niet duidelijk...
Zelfbouw: Inrichting en afwerking met isolatie, vloer, tafel, bed, keukenblok, douchecabine
Sanitair
Verwarming (CO melder)
Elektriciteit
Keuring naar Camper: kan pas als alles ‘af’ is. Zowat alle werken vragen een aanpassing van het COC. Dus ‘snel’ als camper laten keuren en dan verder ombouwen kan niet (meer) want het vraagt nadien telkens een nieuwe keuring om COC te laten aanpassen (oa Tara gewicht). Die snelle keuring zou handig zijn om al met meerdere personen te kunnen rondrijden.
Nog na te kijken technische eisen bus: 3.5 ton max gewicht => zijn alle modellen Ducato tot 3.5 ton? Indien niet: hoe zijn die te herkennen?
Alternator: is die altijd zwaar genoeg om extra batterij te laden?
Wat is verschil tussen de verschillende Euro 6 versies (en is dat relevant)
Verzekering camper: Eigen autoverzekering biedt dit niet aan, andere gecontacteerde autoverzekering biedt het aan bovenop andere autoverzekering (autos van verzekering veranderen?)
Grove planning: Aankoop voertuig
Zoeken ombouw hulp en laten uitvoeren: 3 maanden
zelfbouw: 3 maanden
Herkeuring/COC bekomen: 2 maanden. Waarbij ik versta dat de ombouwer zelf een deel van de keuring op zich neemt. + Herinschrijven en nieuwe verzekering.
Waarbij de 3 laatste periodes wel in elkaar kunnen overlopen.
Na 8 maanden zou ik dan met de Camper kunnen rondrijden.
Ter info: Eerste richtofferte voor zetels, ramen is onderweg. Is er hier op het forum een lijstje met COP bedrijven die zelfbouwers ondersteunen? Een bedrijf dichter bij huis -Leuven-Tienen zou handig zijn.