CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 29 maart 2024 13:28

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ombouw lichte vracht wetgeving
BerichtGeplaatst: 09 dec 2020 20:30 
Offline
Starter
Starter

Geregistreerd: 29 nov 2018 19:34
Berichten: 7
Dag iedereen,

Mijn plan is om een mercedes sprinter uit Duitsland te importeren en om te bouwen als camper. De invoerprocedure is mij inmiddels duidelijk. Maar de wetgeving over wat mag en niet mag bij ombouw is voor mij nog steeds niet duidelijk. Om de ingewikkelde homologatieprocedure te vermijden zou ik deze inschrijven als lichte vracht. Eventueel indien naar de toekomst toe de fiscaliteit van LV gaat wijzigen kan het zijn dat ik alsnog het voertuig homologeer naar camper maar voorlopig niet. Nu is het mij niet duidelijk wat ik allemaal zelf mag uitvoeren.
Na al enige tijd op dit forum de juiste informatie te proberen verzamelen ben ik begonnen mij bij de juiste instanties te informeren.

Hierbij de mail dat ik gestuurd heb naar de autokeuring:
Beste, ik ben van plan om een Mercedes Sprinter (euronorm 5, 1ste inschrijving 2014) om te bouwen tot camper maar in te schrijven als lichte vracht. Volgens de website van vlaanderen zou dit mogelijk zijn mits een scheidingswand tussen passagiersgedeelte en ladingruimte (Uw voertuig ombouwen naar een kampeerwagen | Vlaanderen.be).

Heb ik een akkoord nodig van de fabrikant om de kampeerinrichting te bouwen?
Klopt het dat de basisvereisten (zie bovenstaande link) voor kampeerauto's dan ook van toepassing zijn ondanks de inschrijving als lichte vracht?
Mag ik zelf op de zijkant een ruit monteren (mits europese markering)?
Mag ik in het dak een dakluikventilator monteren?
Mag ik zelf een airco, zonnepanelen e.d. monteren?
Zijn er bepaalde installaties die ik zelf niet mag uitvoeren (bijvoorbeeld elektriciteit, of verwarming)? Indien ik deze wel zelf mag plaatsen, zijn er bepaalde voorwaarden?


Het antwoord:
Als de configuratie van het voertuig gelijk blijft, dient er geen akkoord van de constructeur te zijn.
De scheidingswand dient te blijven staan.
Er zijn geen basisvereisten, aangezien het gedeelte in de laadruimte als lading aanzien zal worden.
Mag ik zelf op de zijkant een ruit monteren (mits europese markering)?
Mag ik in het dak een dakluikventilator monteren?
Mag ik zelf een airco, zonnepanelen e.d. monteren?
Bovenstaande vragen hebben allemaal de zelfde voorwaarden als hieronder beschreven:
Image


Als ik het goed begrijp mag ik bijvoorbeeld zelf een raam plaatsen maar dient er een attest te worden afgeleverd door een erkende constructeur (COP erkende constructeur)?
Een dakluik zou ik zelf mogen monteren mits de FOD erkent dat het luik mag gemonteerd worden op dit voertuig of indien ik toelating heb van de Mercedes? Welk van de twee zou het makkelijkst te bekomen zijn?

Jammer genoeg heb ik nog steeds geen rechtstreeks antwoord op mijn vragen, misschien dat jullie mij een antwoord kunnen bieden?

Iemand van jullie met recente praktijkervaring?

Alvast bedankt :D


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 19 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling