CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 19 apr 2024 05:52

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Zonnepaneel zelf plaatsen op Chausson 720
BerichtGeplaatst: 01 sep 2021 08:48 
Offline
Starter
Starter

Geregistreerd: 01 sep 2021 07:57
Berichten: 9
Woonplaats: Kontich
Beste leden, na lang zoeken en vragen nog steeds niet de juiste uitleg gevonden. Als nieuw lid op zoek gegaan hier op het forum maar vind enkel een oud topic voor oudere modellen van Chausson.

Wat is de vraag of vragen? Ik wil zelf een zonnepaneel plaatsen op het dak van de camper. Van de dealer kom je weinig te weten hoe je dit moet doen. In de handleiding staat dat er een vooraansluiting aanwezig is maar dit lijkt maar zo. Als je niet weet hoe aan te sluiten maak je brokken. Ik heb zelf een technische achtergrond maar dit is toch speciaal. Ik heb een technisch schema van de camper maar bij het zonnepaneel staat; zie schema zonnepaneel maar dat is er juist niet bij.

Een vooraansluiting zegt men. In het kastje boven de keuken is een paneeltje, met een stikker van een zonnepaneel, dat je kan losmaken. Hieronder lopen veel draden maar geen aansluiting voor zonnepaneel ook geen dakdoorvoer!?! Dealer zei dat dit fout is en je het moet aansluiten op het paneel. Na dit te hebben losgemaakt, geen aansluiting te vinden. Aan de batterijen staat een regelaar van Redarc maar hier ben ik ook niet wijzer uit geworden. Deze zou echter zonnepanelen kunnen regelen maar hoe aansluiten?

Nu lees ik in het oude topic dat je best een nieuwe regelaar rechtstreeks op de batterij aansluit en vandaar kabels naar het paneel. In de handleiding staat dan weer dat dit de elektronica van de camper kan storen! Zou dit weeral niet zijn om het niet zelf te doen?
Iemand ervaring met aansluiting van zonnepanelen?

Mijn idee was te gaan voor een regelaar van Victron en twee zonnepanelen in serie. Regelaar in kast dicht bij de huisbatterij en zo kort mogelijke kabel naar dak doorvoeren. Zou toch moeten lukken, of niet?

_________________
Ford 2021 Chausson 720 Titanium Nordic-Edition 170pk - automaat


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 46 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling