CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 28 maart 2024 23:31

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Forumregels


Klik hier om de forumregels te lezen.




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: L3H3 zelfbouw camper
BerichtGeplaatst: 15 feb 2022 15:18 
Offline
Starter
Starter

Geregistreerd: 02 feb 2022 14:14
Berichten: 7
Woonplaats: Mechelen
Hey allemaal,

Mijn eerste post hier, enkele weken dit forum met veel goeie ideeën en discussies ontdekt.
We plannen met 2, hopelijk volgend jaar te vertrekken voor een jaar door Europa te reizen met een nog te bouwen camper.
Al veel youtube & instagram #vanlife gekeken en ik volg ook een cursus houtbewerking ter voorbereiding.

We zouden graag een onopvallende camper hebben die op een gewone bestelwagen lijkt.
Ons camperplan krijgt stilaan wat vorm maar toch nog veel vragen daarom mijn post hier.

Ons huidig grondplan: https://i.imgur.com/dl1c5UF.jpg

Mijn vragen / bedenkingen hieronder...

KAMPEERWAGEN vs LICHTE VRACHT:
Ik twijfel nog of we best in lichte vracht of toch naar kampeerwagen veranderen.
Het lijkt je dat als je een 30cm wand voor keuring houdt je lichte vracht kan blijven, volgens sommigen is dat zelf niet nodig.
We zouden wel de chauffeurszetel laten draaien (dit laten we doen) en een bureau te maken, zie plan en foto onderaan.
Met een lichte vracht lijken de aanpassingen makkelijker te keuren ook als je DIY doet, want alles achterin is vracht.
Er is wsl wel verschil voor inschrijving en verzekeringen etc. Over wat je zelf mag doen is er veel onduidelijkheid ook hier op het forum.

VERWARMING:
Diesel verwarming, waar zouden jullie aanraden die te plaatsen? Dit zullen we wsl wel laten doen.

ZETEL:
Meeste bestelwagens hebben een dubbele bank (3P dus vooraan).
Ik vermoed dat de chauffeurszetel niet kan draaien als de bank ernaast blijft ?
Ook kunnen we dan niet makkelijk van achter naar de bestuurder zetel.
Dan moeten we die tweezit vervangen door een enkele zetel. Maar dat lijkt wel een grote kost..

BATTERIJEN vs Portable Power Station:
Ik twijfel tussen batterijen alles apart (best LiPo4 lees ik), DC-DC, DC-AC convtor, MPTT voor zonnepanelen, etc
Of een all-in-one Power Station (bv. Goal Zero Yeti 1500x Portable Power Station 1516 Wh) te nemen: dit spaart plaats, eenvoudiger te installeren en langer garantie op het geheel. Qua kost lijkt dit geen grote meerprijs.

LUIKJE:
We zouden graag een onopvallende camper hebben die op een gewone bestelwagen lijkt.
Waar zouden we dan toch een elektriciteit aansluiting kunnen voorzien ?
Miss kan dit onder de wagen samen met de aansluitingen vd dieselverwarming? Maar dan wordt dit wellicht snel vuil.

BUREAU
Aangezien we 1j lang zouden reizen en miss onderweg toch wat remote werken zou dit wel handig zijn. Ook om al eens apart te kunnen zitten :-)
Tips om dit stevig genoeg te maken ? Dikte hout en ik dacht miss aluminium profiel erachter?
Zie ook https://i.imgur.com/e2nRZ5o.png

BED (uitschuifbaar) / GARAGE
We willen graag onze 2 (gravel) fietsen meenemen binnen in de van, met voorwiel uit te halen.
Dus dan komt het bed op 1,2m hoogte.
Ik dacht het bed deels (40cm) uitschuifbaar te maken om wat ruimte te sparen, zie plan.

WATER:
2x 80l ? Proper en vuil water. We zouden enkel een buitendouche installeren.
Vuilwatertank buiten (laten plaatsen) of binnen? Ik lees dat het zeer vervelend kan zijn als dit buitentank bevriesd?

BESTELWAGEN

We hebben enkele offertes van nieuwe wagens maar dit is toch boven ons budget.
Daarom ben ik nu vooral online aan het zoeken via 2dehands.be en autoscout24.be

L3H3
Euro 5 & <10j oud
Max 150.000 km

4x4, LSD (limited slip differential):
We plannen een jaar te reizen en ook naar bv. Marokko en Albanië te gaan, offroad te kamperen etc, ik dacht daarom dat een 4x4 bestelwagen of LSD wel nuttig kan zijn.
Af en toe is er 2de-hands wel een 4x4/AWD te vinden, nu bv deze:
https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/-3 ... d618bc215b
De procedure om uit het buitenland te importeren lijkt wel complex.. of valt dit nog mee ?
Indien we geen 4x4 kopen, kan een LSD en offroad banden geplaatst worden, maar dat wordt miss ook kostelijk.

ENKELE vs DUBBELE CABINE:
Ik was ook aan het zoeken naar 2de hands dubbele cabine voertuigen, deze hebben al 2 zijramen achteraan, en ook soms 2 zetels vooraan.
Hier moeten we wel verplicht naar kampeerwagen gaan als we de tussenwand verwijderen.

MERK ?
Mercedes Sprinter / VW Crafter > Achterwiel aandrijving beter met meer gewicht, langer houdbaar, beter gebouwd, maar wel duurder.
Fiat Ducato > iets breder en voordeel dat ik hier misschien in de breedte kan slapen, ik ben zelf 1,9m
Ford Transit > veel aanbod, iets goedkoper.



OPTIES:
Schuifdeur rechts (must)
Weinig/ geen roest
LSD / 4x4 (zeldzaam), anders differentieel vervangen > 1000EUR ?
2 zetels vooraan, anders >1000EUR ?
Venster in schuifdeur, anders laten plaatsen ~500EUR

Venster links (zeldzaam behalve bij dubbele cabine. Miss wel goed om wat extra licht te hebben, maar met ons huidig plan staat dan wel een kast voor dit venster..)
Venster achter (niet zeker, want ons bed is al redelijk hoog, lijkt niet zo nuttig ook voor isolatie)
Achteruitkijkcamera (indien niet ~200EUR)
Ik dacht ook 2 Maxxfans te plaatsen, het lijkt wel dat ik dit zelf mag doen bij lichte vracht indien ik geen ondersteunende structuur doorsnij.

BTW
Wij zijn particulier dus liever betalen we geen BTW op een tweedehands wagen. De meeste verkopers lijken toch BTW te willen aanrekenen.
Ook BTW op winstmarge van de verkoper lijkt niet lukken. Enige tips hier? (naast een particuliere verkoper vinden)

Benieuwd naar jullie feedback, alvast bedankt !


Omhoog
 Profiel  
 
WAARSCHUWING

Deze thread heeft 31 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.


Registratie is eenvoudig en automatisch
Omhoog
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling