CAMPERSITE.BE

Hét forum in verband met Motorhomes
Het is nu 26 jun 2025 16:15

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Forumregels

Klik hier om de forumregels te lezen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Zelfbouw: afneembare wooncel
BerichtGeplaatst: 10 jul 2024 17:28 
+250 Postings
+250 Postings

Beste allemaal,
Dit is een zeer pril idee, dat nog langs alle kanten onderzocht moet worden, niet in het minst aangaande de wettelijke konsekwenties.
Probleem: mijn huidige kampeerbus is niet echt wettelijk hier in Portugal, waar ik nu twee jaar woon. Om het wettelijk te doen zou ik moeten door een erkend ontwerper een plan laten tekenen, en nog een apart plan van de gasinstallatie, en dan met de hele santekraam naar de autoschouwing trekken, en naar een erkende gaskeurder. Een grap van meerdere duizenden euro's, en iedereen raadt het me af.

Overwogen oplossing: ik koop me een chassis-cabine, of misschien een pick-up (die zijn hier erg populair) waarop door het jaar een open laadbak staat, en voor de reizen (1 tot 2 grote trips per jaar) komt er een afneembare wooncel in de plaats. Die moet natuurlijk op hoogteregelbare poten komen te staan.

Heeft iemand ervaring met zo'n opzet? Een nadeel ligt voor de hand: er is geen doorgang meer van de chauffeursplaats naar het woongedeelte, men moet stoppen en misschien zelfs een ladder of trap neerlaten, dat is niet zo vlot, maar ik zou het ervoor over hebben, denk ik.

Andere ideetjes, kommentaar, goede raad?

NB in Noord-Amerika schijnen zo'n constructies redelijk courant te zijn, dan wel op pick-upchassis, zie bv. https://en.wikipedia.org/wiki/Truck_camper

Profiel  

WAARSCHUWING

Deze thread heeft 8 replies

Je moet een geregistreerde gebruiker en/of ingelogd zijn om verdere reacties te lezen.

Registratie is eenvoudig en automatisch
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]